Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopieringsskydd, norrmän och tåg.


Thomas Tydal

Rekommendera Poster

IKN att Dagbladet verkar vara populär i Norge. Jag har fått in 1500 nya besökare därifrån till min hemsida ganska nyligen. Artikeln har rubriken "Kopisperre tok Mac'en" och återfinns här: http://www.dagbladet.no/dinside/2002/12/04/355481.html

 

Jag har förresten skaffat en bärbar dator nu. Ja, det blev den där IBM:n jag tänkte köpa. Jag firade nyförvärvet med att helt otippat glömma den på tåget igår. Men lyckligtvis var konduktören på alerten och sprang efter mig in på pressbyrån i Linköping så jag kunde återfå dyrgripen.

 

Slutligen kommer veckans bidrag till Institutet för Värdelöst Vetande: http://www.tydal.nu/se/tag/stat.phtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att jag inte var nere på Resecentrum i Linköping så jag fick träffa dig :)

 

Hur långt kör du på en vecka ungefär?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Synd att jag inte var nere på

> Resecentrum i Linköping så jag fick

> träffa dig

 

Det kommer fler chanser :-)

 

 

> Hur långt kör du på en vecka ungefär?

 

Tja, kan väl bli en 200 mil nånting.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag firade nyförvärvet med att helt otippat glömma den på tåget igår.
Undra om de gjort samma sak om det inte var för att det var just du som glömde den..?

Kan du köra GPRS eller nån annan anslutning ifrån loket?

 

-Nojskillär, för god för att kolsyra. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IKN att Dagbladet verkar vara populär i Norge. Jag har fått in 1500 nya besökare därifrån till min hemsida ganska nyligen. Artikeln har rubriken "Kopisperre tok Mac'en" och återfinns här: http://www.dagbladet.no/dinside/2002/12/04/355481.html

 

Jag såg dig på TV för ett tag sen.. Kommer inte ihåg vad inslaget handlade om, men du körde lite tåg i TV inslaget.

 

Är du intresserad av alla typer av tåg, jag tänker modelltåg osv.. Det vore väl nåt för dig? Jag tänker mig ett modelltåg, fint uppbyggd miljö och allt kontrolleras via en datacentral.. Det vore väl coolt?

 

G

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Undra om de gjort samma sak om det

> inte var för att det var just du som

> glömde den..?

 

Föraren, som hittade den, var på väg att ta den till hittegodsexpeditionen, men konduktören kände igen att det var min, så hon sprang efter mig istället.

 

Det är tyvärr inte ovanligt att folk glömmer saker på tåg. Man hittar ett par saker i veckan. Plånböcker och bagage är väl vanligast.

 

 

> Kan du köra GPRS eller nån annan

> anslutning ifrån loket?

 

Med tanke på hur dålig täckningen är på vanlig GSM (och ibland även på NMT som vi normalt använder för att snacka med tågtrafikledningen) så tror jag inte det skulle funka så bra. Jag kan ta till 9600 på GSM om det kniper, men oftast kan man hålla ut till nästa uppehåll. På de flesta stationer har vi ju fast lina.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Borde det inte gå att överföra snabbt internet via luftkabeln? Dvs. den kabel som förser loket och tåget med ström...

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Jag såg dig på TV för ett tag sen..

> Kommer inte ihåg vad inslaget

> handlade om, men du körde lite tåg i

> TV inslaget.

 

Det borde ha varit i Musikbyrån om kopieringsskydd, eftersom tv inte - mig veterligen - inte filmat mig vid något annat tillfälle.

 

 

> Är du intresserad av alla typer av

> tåg,

 

Nej, jag är egentligen inte så tågintresserad. Mitt huvudsakliga intresse är musik. Däremot tycker jag om att åka tåg, så jag vill vara med och se till att tågtrafiken fungerar och att alla resenärer är nöjda och glada.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är ett par faktorer som kraftigt försvårar det. För det första är det "fulström" i tråden. Det är inte precis nån vacker sinuskurva, utan det är mycket störningar och spänningen kan variera kraftigt. När tåg bromsar så genererar de ström som levereras ut på kontaktledningen till andra tåg.

 

Jag skulle inte våga köra min dator på den strömmen (därmed bara sagt att det förekommer mycket störningar). Observera dock att de eluttag som finns för passagerarna i moderna tåg inte är kopplade till kontaktledningen och fulströmmen just av den anledningen. Istället drivs eluttagen av batteri, så de är säkra att använda.

 

Men för det andra så är nog avståndet ett problem. Jag menar, när man kör i 200 knyck så kommer man en bit varje minut, och ska signalen vara tillräckligt stark hela tiden måste det nog till en hel del förstärkare utmed banan.

 

Så, jag tror nog mer på trådlöst, när det har byggts ut vill säga, så man har täckning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Vore intressant å höra hur det ligger till idag (2005) med internet på tåg. Finns det WLAN på tågen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...