Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MySQL datum


sjohan

Rekommendera Poster

Hur gör man om man vill att MySQL databasen lägger in datum automatiskt? Jag vill att den gör dett precis som med id nummer. (AUTO_INCREMENT). Finns det någon liknande funktion för datum. Vill inte behöva ha med datum i INSERT strängen. Någon som vet hur man kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då blir ju datumet 0000-00-00 00:00:00 jag vill ju inte behöva skriva med datumet i INSERT grejen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Om du använder TIMESTAMP så läggs datumet in automatiskt. Dock ej med DATETIME.

 

Citat från länken i föregående inlägg,

The TIMESTAMP column type provides a type that you can use to automatically mark INSERT or UPDATE operations with the current date and time. If you have multiple TIMESTAMP columns, only the first one is updated automatically.

 

Automatic updating of the first TIMESTAMP column occurs under any of the following conditions:

 

The column is not specified explicitly in an INSERT or LOAD DATA INFILE statement.

The column is not specified explicitly in an UPDATE statement and some other column changes value. (Note that an UPDATE that sets a column to the value it already has will not cause the TIMESTAMP column to be updated, because if you set a column to its current value, MySQL ignores the update for efficiency.)

You explicitly set the TIMESTAMP column to NULL.

 

Ett problem som uppstår när man använder TIMESTAMP är att tiden ändras varje gång man uppdaterar den aktuella posten. Finns dock sätt att gå runt detta på. Ta en titt på länken så förstår du hur.

 

MVH Jimmie Pettersson

[inlägget ändrat 2002-12-05 09:55:43 av Jimmie Pettersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK tack

men då blir formatet skumt typ;

20021205114932

Kan man skriva så att den skrivar ut det som:

2002-12-05 12:49:32

Ser bättre ut...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Mitt skrivs ut så här(testkörde nyss):

2002-12-05 17:32:39

 

Så här skapar jag min table.

strQuery = "create table test(ID int(255) AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY, datum TIMESTAMP, text varchar(30));"
koppling.Execute(strQuery)
koppling.Close
%>

 

Och så här hämtar och lägger jag in info

<%
koppling.Execute("INSERT INTO test(text) VALUES('testar')")

Set rs = koppling.Execute("SELECT * FROM test ORDER BY id DESC")
Response.Write rs("datum")
%>

 

Vet inte varför du får det konstiga formatet. Jag ska läsa på lite...

 

För att läsa om hur man lägger in olika "datumtyper", alltså hur exakt det visas finns på:

http://www.mysql.com/doc/en/DATETIME.html

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...