Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inventeringsprogram sökes!


MattiaZ

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har fått i uppgift att ta fram några olika inventeringsprogram för utvärdering. Programet skall hitta och sortera hård som mjukvara och presentera på ett smidigt sätt.

Vad finns det för olika alternativ?

Finns det någon programvara som alltid ligger aktiv och med automatik rapporterar förändringar till en central databas?

 

Tack på förhand!

Mattias

 

 

 

----> 99% rätt är 100% fel <----

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova pandainvent, det fungerar alldeles utmärkt, både lätt att använda samt kraftfullt med egna anpassningar

 

//Heydrun

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja!

 

Allra hällst skall jag slippa installera något program på klienterna. Det bästa är väll om något program kan köras via loginscript eller liknande.

 

Jag måste få reda på vad det är för typ av hårdvara, vilket op.sys och vilken version av Office och eventuellt vad det ligger för servicepacks installerade mm.

 

Har hittat Panda Invent, Intel Landesk, Ms SMS, Norton Administrator, Seagate DMS, Track IT, WMI och AdmWin.

Har jag missat några? Någon av dessa jag kan glömma direkt?

 

Mvh

Mattias

 

 

----> 99% rätt är 100% fel <----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla in www.specialoperationssuite.com.

Har en klient tjänst som med jämna mellanrum inventerar och skickar in nya uppgifter till en central databas.

Intervallen går att konfigurera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej MattiaZ

 

Invhena AB i Göteborg utvecklar ett dokumentationssystem för IT-miljöer.

Vi har utvecklat en agetteknologi som inte behöver installeras, utan kan köras via loginscript etc.

 

Vårt system är unikt på det viset att vi visualiserar allt det har dokumanterat genom att skapa dynamiska bilder i systemet.

Man kan inventera:

Nätverk logiskt och fysiskt

Servrar, klienter, Swithcar, hubbar samt andra enheter som tar en port i nätet.

Du kan göra logiska kopplingar genom drag & drop.

Det fina med systemet är att det ger dig möjlighet att placera alla dina inventerade maskiner i en fysisk struktur.

 

Titta gärna på vår hemsida för mer information www.qondoc.com

Eller slå mig en signal.

Du hittar kontaktuppgifter på hemsidan.

 

Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag använder en programvara som är suverän. Behöver inte installera något i klinterna. Det körs ett litet program i login scriptet.

Programet heter Network Inventory Navigator. Och finns att ladda hem på

http://www.alloy-software.com/

Är gritis upp till 25st datorer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Benny Gustavsson3

Eventloggar, tjänster, hotfixar, program, hårdvara, konton, processer, filer, registry och drivrutiner. VMI, Compaq Insigt-info, SQL och IIS inställningar och ett par tusen andra saker som du inte ens visste att du kunde få reda på.

 

Kopplad till MS knowlededatabas så det är bara att läsa en Q, högerklicka, vänta några sekunder och så får du en liten fin lista på vilka maskiner och vad du bör göra för att inte råka ut för just det där problemet.

 

Inte svårare eller dyrare än annan inventeringsprogramvara.

www.configuresoft.com

www.inuit.se

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack allihopa!

 

Nu har jag ett gäng program att testa.

Har nog å göra ett par veckor :-)

 

Återkommer när jag bestämmt mig.

 

 

 

----> 99% rätt är 100% fel <----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

HEJ!

 

Jag har fått samma uppgift som dig, MattiaZ.

 

Det vill säga att inventera ett företags IT-resurser med hjälp av något program.

 

Jag använde mig av:

 

Microforges Super Suite 3.0i

www.microforge.net

 

och

 

GFI LanGuard Network Security Scanner

www.gfi.com

 

Det var de program som företaget hade köpt in för detta, så det var det jag hade att tillgå. Jag fick inte själv välja programmen. Utan det var bara att gilla läget.

 

"Slutresultatet" blev bra, men jag skulle hellre använt ett program med svenskt språkstöd, eftersom det kan finnas de som kommer att använda programmet som inte behärskar engelska så bra.

 

T.ex: MaxiPro Inventarie

http://www.secureandsafe.se/

 

Jag vill hemskt gärna höra hur ditt slutresultat blev!

 

Det var väldigt många olika förslag på program i forumet, men jag tycker man ska akta sig för att använda någon udda produkt, även om den är bättre. Det är väl ändå viktigare med kontinuitet i detta fall. D.v.s. att produkten går att använda även om ett par år (att den finns kvar) och att det går att exportera databasen till andra program.

 

My humble opinion!

 

Tar tacksamt emot förslag på bra inventarieprogram!

 

Det verkar finnas många företag som inte har någon riktig koll på företagets IT-reurser..en framtidsmarknad..??!! ;-)

 

/ Mili

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar och bockar för de tipsen.

Lovar att återkomma. Det har dragit ut på tiden lite, men i januari blir det nog klart.

 

God Jul på er alla!

 

 

 

----> 99% rätt är 100% fel <----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...