Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

6-kanaligt ljud


Hakinger

Rekommendera Poster

Jag har köpt ett moderkort där det följer med sexkanaligt ljud. Kanske är jag lite teknikhämmad, men vad är det bra för? Stöder spel sånt? Blir det nån jättehuj-upplevelse av det, så att det är värt att köpa 6-kanalshögtalare?

 

Kan nånsin integrerade ljudkort vara bättre än lösa dito? Jag har en gammal Live 1024, som jag är nöjd med, tror jag än så länge iaf :)

---------------------------------------------------------------------------------

Gigabyte 7VAXP Athlon XP 2400+, 512PC2700 DDR, 256PC2100 DDR, Inno3D GF4Ti4600. WinXP Pro.

 

[inlägget ändrat 2002-12-02 19:47:38 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I de flesta fall borde man bli glad över 6 kanalsljud eller 5.1 som det oxå heter. Detta ger dig ett 5.1-ljud på bl.a din musik eller film om du kopplar till receiver lr liknande utrustning. Om det är bättre än externa ljudkort kan jag inte svara på, frågan är bara vad det är för skillnad, antingen har de externa ljudkorten Digital anslutning vilket gör ditt ljud ännu klarare, detta klarar def. ej ditt integrerade då det krävs en annan typ av överföringsteknik.

 

 

.Morpheus II

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har motsvarande 6kanalskretsar på ditt moderkort som jag har på mitt, så gäller följande:

 

Mitt urgamla SBLive! låter tio gånger bättre och drar 10 gånger mindre processorkraft i spel med surroundljud ;)

 

Skaffa dig en bra uppsättning 4-kanalshögtalare till ditt sblive och ställ in fyra högtalare i inställningarna å börja spela spelen som det var tänkt... :D

 

Att moderkortet fixar 6 kanaler gör juh att du missar centerkanalen samt separat sub-bas - onekligen trevligt för film, men inte extremt ultranödvändigt för spel om du inte skaffar ett ljudkort som inte belastar systemet så mycket först.

 

--

.Wey

 

..gliding along the black rainbow, I fly away... I fly away with my shadow.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade precis mitt eget inbyggda ljudkort, AC..bla bla..bla nånting. Kan juh inte riktigt rekommendera det måste jag säga.

 

...kändes som att lyssna på musik i plåtburk *urkh*

 

.Morpheus II

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..gliding along the black rainbow, I fly away... I fly away with my shadow.

 

Okej, den förra gick jag bet på, men det här är Jean-Michel! :)

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

[inlägget ändrat 2002-12-02 21:14:26 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, gratulerar - du har vunnit min respekt för att kunna låtcitat :)

 

--

.Wey - undrar när ni knäcker nedanstående:

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okeydokey, jag har precis köpt Battlefield 1942 och ljudupplevelsen med alla smällar och skott från alla håll är inte dålig (sitter just nu och försöker komma tillbaka till verkligheten :) )med mitt gamla kort heller, men tänkte om en 6-kanalig skulle gjort upplevelsen än mer adrenalinfrämjande..

 

[inlägget ändrat 2002-12-03 00:24:00 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag spelar oxå BF'42, och kan påstå att det integrerade 6kanalskortet på moderkortet negativt påverkar spelprestandan... jämfört med ett sblive.

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...