Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Counterstrike --> Datorkrasch


KaptenZoom

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett problem när jag spelar spel, främst Counterstrike. När jag spelar så hänger sig datorn rätt ofta. Det händer helt slumpmässigt; efter fem minuter, en timme eller inte alls.

 

Mina klanmedlemmar blir inte så glada på mig när jag "försvinner" mitt i ett clan-war... :/

 

 

Ibland så funkar ctrl-karate (ctr-alt-del) ;) eller esc och då kan jag stänga av spelet eller fortsätta. Men oftast får jag starta om datorn. Och om det är massor med ljud i spelet när det inträffar så hakar ljudet upp sig.

 

Nåja, såg ett inlägg nyligen om irq-adresser, undrar om det har med det att göra? Mitt graffekort delar irq-adress med 6 andra enheter,

tex ljudkort och 2 nätverkskort.

 

Jag har testat med gamla och nya drivisar och har också provat att byta brandvägg. Jag installerade nyligen om CS utan resultat (köpt version, retail)

 

Om jag kör CS i DirectX så hänger det sig aldrig men då får man 25fps (och CS ser ut som ett grönsaksland så jag tror jag föredrar OpenGl).

 

 

 

Så, någon som har nån idé eller kommentar?

 

 

 

 

win2k Pro

384MB SDRAM

Leadtek Geforce2 GTS

via-4in1 437

nvidia Detonator 40.72

Soundblaster 512

 

 

/Rickard

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-01 19:24:57 av KaptenZoom]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Lidström

hej..

det första jag kommer o tänka på är värme.. hur varm är proccesorn resp. systemet? gå in i BIOS o kolla.. en för varm processor leder ofta till att datorn hänger sig... kolla så att fläkten fungerar som den ska.. kan bero på damm lr att fläkten inte får strömm lr så är den bara sönder o du kanske måste köpa en ny.. jag har för mig att processortemp. helst inte ska ligge över 50 grader C och systemtemp. brukar väl ligga runt 20..

 

börja med att kolla upp det..

 

 

_

///// Chriller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
.. jag har för mig att processortemp. helst inte ska ligge över 50 grader C och systemtemp. brukar väl ligga runt 20..

 

Min systemtemp ligger kring 37 grader och min processortemp ligger strax under 40 grader, enligt BIOS.

 

Datorn är hur stabil som helst.

 

Inte för att jag spelar spel, men jag reagerade på siffrorna. Det beror väl på vad man har för processor också. Själv har jag en AMD XP.

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett liknande problem jag med!!

Kika på: http://pcsupport.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=325028 så kanske det finns nåt där. Mycket bra svar fast inget har hjälp än!!

 

WIN 2000 PRO

PROCESSOR:AMD XP 1800+

MODERKORT:ECS K7S5A

MINNE: 256 SDRAM ARROW

HÅRDDISK: IBM 60 GB

GRAFIK: GEFORCE 3 TI 200

 

Kanske finns nån som kan hjälpa mig här tro!!!!

 

Ps. Pröva med att sänka mhz på processorn i bios, det gjorde jag nu har han inte hängt sig på hela natten. Men då får man ju inte vad man köpt så att säga!!!!!!!!!!

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-01 19:57:57 av Flo]

[inlägget ändrat 2002-12-01 20:01:33 av Flo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på värmen..Vid vanligt bruk så ligger prollen på 55°C och mobo på 34°C. När jag lirar är tempen på runt 60/35. Kanske lite mycket, men andra spel som UT eller Medal of honor är ju minst lika tunga som CS och de kraschar aldrig. Mystiskt :/

 

Och jag kör med CS 1.5. Iofs kör jag lite custom-skins och ljud men det borde inte göra nåt..eller? Ska prova att köra utan skins:en..

 

Lite off-topic; När min bror och jag lirar cs mot varandra så brukar hans dator krascha men då är pga minne-problem. Så, är det bara våra CS som kraschar titt som tätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. jag har för mig att processortemp. helst inte ska ligge över 50 grader C och systemtemp. brukar väl ligga runt 20..

 

 

Min systemtemp ligger kring 37 grader och min processortemp ligger strax under 40 grader, enligt BIOS.

 

Datorn är hur stabil som helst

 

Min processortemp ligger på 45-47 och moderkortet på 44 (har tagit bort Northbridgefläkten) Vid fullkräm blir det 50 resp. 47, men hur stabilt som helst här också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Lidström

hmm.. Jag spelar ofta CS och har inte märkt liknande. Däremot har jag en äldre 500 mhzare som hänger sig ständigt, men i det fallet är det temperaturen som spökar då den ligger mellan 70-80 grader =).

Men min nya dator ligger, precis som din, på lite över 50 grader o mobo på cs 35 grader. Så det är nog inte det som är fel.

Det är nog iaf inte custom-skinsen det beror på!

vet ej riktigt vad felet kan vara, kolla lite andra saker i BIOS så som processorns klockfrekvens o sånt, kan ju vara nåt där som inte står rätt till?

Fast först kan du ju helt enkelt prova med att installera om CS o patchen igen..

 

_

///// Chriller

 

[inlägget ändrat 2002-12-01 21:26:20 av Christian Lidström]

[inlägget ändrat 2002-12-01 21:30:35 av Christian Lidström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite skumt är det och framför allt irriterande. nåja, jag klockade ner prollen så mycket det gick, 9x90=810MHz, och jag tog bort alla custom-skins.

 

Får se om jag orkar installera om CS igen, var en vecka sist jag gjorde det.

 

Btw, jag antar att nya OpenGl-drivare medföljer när man installerar Detonator-drivrutinerna, eller?

 

Ska provspela CS ett tag och se hur det går...tack för tipsen iaf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova och kolla upp ljudkortet i kombination med moderkortet.

 

Hade en ljudkortsbugg i mitt Soundblaster Live! som gjorde att mitt moderkort buggade ur. Tydligen så fanns det en patch som löste allt skitsmidigt.

 

Detta gällde visserligen inte CS vilket var det enda spel som faktiskt gicka att spela. Men man ska inte uderskatta ljudkortets förmåga att hänga datorn. :)

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag provkört lite cs men felet att datorn kraschar kvarstår.

 

När jag startade upp brorsans dator och körde igång cs på den samtidigt som min (jag kör ICS från min dator till hans) så kraschade min dator efter en minut. Sen skulle jag starta upp den och då kunde jag inte logga in på internet. Jag testade att starta om modemet (comhem, 1MBit) och då funkade det efter en stund. Sen hände samma sak tre gånger i rad. Datorn kraschar, uppkopplingen funkar inte osv.

 

När jag stängde av brorsans dator och körde igång CS på min så gick det bra. Men nyss så körde jag CS igen och då kraschade den efter en timma ungefär.

 

Allt detta gör att jag misstänker att det är nätverkskorten som strular eller iaf nätverket. Nätverkskorten är den billigaste sorten av märket Realtek8139 och jag fixade nya drivare till de igår. Så, vad göra? köpa nya nätverkskort eller en switch kanske? nån som har en idé?

 

btw, så här står det i systemloggen efter varje uppstart:

 

"Händelsetyp: Fel

Händelsens källa: ipnathlp

Händelsekategori: Ingen

Händelse-ID: 32003

Beskrivning:

Nätverksadressöversättaren (NAT) kunde inte begära en åtgärd från modulen för översättning i kernel-läge. Detta kan bero på en felaktig konfiguration, otillräckliga resurser eller ett internt fel. Felkoden finns under i datan."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skitbra :thumbsup:

Så här stod det på ett ställe:

 

This event occurs on Windows 2000 Professional if you have Internet Connection Sharing (ICS) activated for a LAN adapter that is currently disabled, has no network cable plugged in or has a cross-link cable plugged and the connected computer is turned off.

Solution: disable sensing of the "Link Down" state on the IP Stack - see Q239924

 

Verkar vara mitt problem men tyvärr så måste man betala och vara inloggad för att se länken till Q239924.. så nån som kan förklara lite närmare vad lösningen är?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varningen i systemloggen försvann men CS kraschar fortfarande...ska kolla lite i cs-forums och se om det finns nån lösning där. tack iaf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...