Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

emulering


Jakob

Rekommendera Poster

Jag läste på http://www.applemuseum.seastar.net/ om en regel de kallade 90/10 regeln eller något sånt. Den gick ut på att 90% av tiden används 10% av koden i ett program och det hjälpte dem mycket i 68K emuleringen. Kan den användas vid emulering för pc program eller har jag misförstått alltihop? Jag läste på samma ställe att intel använder cisc teknologi i sina processorer och att det ar mycket sämre än risc, kommer de att bli tvungna att skriva om all mjukvara om de byter till risc eller kommer de att kunna emulera på samma sätt som apple gör med 68K kod?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant så. Intels processorer är CISC baserade, allihop. AMDs K6 (arkitektur från NexGen (som AMD köpte upp)) är däremot RISC baserad.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Men kör CISC-kod."

 

Koden exekveras med RISC instruktioner och spottas ut i form av CISC kod för snabbare hantering.

 

"Även om du kör Linux, eller har någon hört något om AMDLinux?"

 

Vad yrar du nu om?

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En AMD tar bara emot CISC, och lämnar bara ifrån sig CISC. Att den kanske översätter internt till/från RISC två gånger är väl sekundärt. Det den vinner på denn snabbare interna hanteringen förlorar den på översättningarna."

 

Nej, en AMD K6 är snabbare än en motsvarande P2 på integer, dvs. inte flyttal.

 

"Om AMD vore ren RISC och om Linux kompilerades för detta, så skulle du nog märka en viss (sic) prestandaökning."

 

Jag har aldrig sagt att AMD var "ren RISC" (sic).

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men nu så är inte fallet. De flesta icke 3D beräkningar är inte flyttal, så det är inte "småsaker". Om Macintosh var en Amiga skulle man kunna köra DirOpus på den. Relevant, eller hur!? Nej, inte speciellt.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...