Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

200 GB


Svanis

Rekommendera Poster

Har nyligen köpt en Western Digital 200GB IDE disk med 8MB cache. När jag skall installera den så går allt fint fram till att jag skall formatera den och märker att windows ser den som en disk på 128GB istället för 200GB.

Är det någon option/konfigutering man måste gör för stora diskar eller har jag fått en för liten disk av leverantören?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Windows XP Pro SP1, moderkort som klarar 200GB samt ett Promise IDE-kort.

 

Oavsett var jag placerar diskarna rent fysiskt, på IDE-kortet eller på moderkortet, kan jag formatera dem med 200GB. Jag kunde även lägga in data på diskarna.

 

Men rätt var det var så tappade operativet diskarna. De finns med i utforskaren med när jag skall öppna disken säger operativet: "Disken är inte formaterad, vill du formatera nu". Det vill jag naturligtvis inte göra eftersom jag har data på dem (vilket jag ser i en annan maskin med Win2000 Pro) XP känner att det är 200GB som skall formateras.

 

Har någon någon erfarenhet av detta syndrom så svara gärna! /DAHL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(sorry, svarade på fel inlägg - detta ska ligga som svar efter Drebens inlägg)

 

Du behöver en disk-kontroller med LBA48-stöd. Detta betyder inte nödvändigtvis ATA133, men ATA133 betyder automatiskt att du får stöd för diskar över 137GB...

 

...Promise ATA100-kontrollers stöder också LBA48, via en uppdatering eller ur kartongen. Kolla med din diskkontrollers tillverkare om denne har släppt en uppdatering som fixar större diskar... antar att du har disken i kontrollern som sitter på moderkortet, då är det moderkortstillverkaren du letar hos.

 

Annars blir det som NoiseKiller skriver - köp ett nytt kort. Men som sagt, inte nödvändigtvis ett ATA133 ;)

 

.wey

 

[inlägget ändrat 2002-11-29 12:20:04 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag har haft sammaproblem med en 80Gb disk.

Där var problemet att jag hade använt ett program som heter discwizard för att installera den.

När jag installerade om Xp så fick jag exakt samma problem som du har.

Har du använt Discwizard ?

I såntfall så måste du skapa en boot diskett (görs i DW.) som lägger in Ontrack i startsekvensen.

 

//Belini

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Nej, tyvärr spelar det ingen roll i hur många partioner man gör på disken. Det är styr-kortet för hårddiskar som bestämmer hur stora diskar man kan ha. Det finns en gräns på 136GB, på nya datorer fungerar det i regel utan att göra något. På vissa moderkort kan det räcka med en BIOS-uppgradering för att få det att fungera. I värsta fall får man köpa ett nytt controllerkort som har stöd för större hårddiskar än 136GB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...