Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bootproblem


ns

Rekommendera Poster

Har lagt in lite mer minne och satt in en större hårddisk i min Powerbook G3 men jag lyckas inte boota från system-cdn för att installera systemet.

 

Jag håller nere C när jag bootar men inget händer, det kommer bara ett frågetecken och efter en stund en diskett på skärmen.

 

Hur ska jag göra?

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Karlsson

Vanligaste felorsaken brukar vara att minnet inte är helt nedtryckt eller är trasigt. Du kan du testa att endast ha den nya hårddisken i och inte det nya minnet.

 

Ett bra svenskt macforum är http://99mac.com/forum/

[inlägget ändrat 2002-11-28 20:14:52 av Martin Karlsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske var lite otydlig, med "ingenting händer" menar jag att den startar inte från cd'n, men det kommer ju ändå upp en skärmbild. Om minnet är fel kommer man väl inte ens så långt? Jag får startljudet som vanligt vilket jag tolkade att allt var ok, men sen när jag tänkte att cd'n skulle spinna upp och starta installationen händer ingenting.

 

Fast jag kan ju alltid testa att ta bort minnet.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Karlsson

Kikade lite på en servicemanual och vad man fick ut av den var bara att zappa pram (option-command-p-r) i stort sett när du har uppgraderat disk och den inte startar. Jag hade fel när det gäller minnet, du har rätt att när den kommer så långt så är det inte minnet.

 

http://www.seren.net/documentation/apple_pdfs/powerbook_g3_series.pdf

 

En tråd på macnn pratar om att det kan vara jumper settings på hårddisken som strular, antingen cable select eller master, för användaren fungerade det efter att ha satt jumper till master.

[inlägget ändrat 2002-11-28 20:55:33 av Martin Karlsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade inte. Kan det vara en dålig cd? Det låter som att spelaren söker på cdn utan att hitta nåt startspår eller vad man ska kalla det.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har för mig att det inte går att starta från en "MacOS Extended"-CD (HFS+).

Är det en original-CD så är det ju märkligt om det inte funkar.

Sätt tillbaka den gamla hårddisken, om den fungerar, och bränn en backup av systemet+skivverktyget på en "MacOS Standard"-CD.

Sätt i den nya HD:n och formatera den.

Se'n är det bara att kopiera systemet från CD:n du startade på.

Har du backup:at resten från den gamla disken på CD så är det en baggis att återskapa hela HD:n inkl. tillägg, prefs och program utan att köra en enda installerare.

 

Lycka till!

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...