Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bios uppdatering


nettiz

Rekommendera Poster

Hej Dr Data Jag har en liten fundering, har haft ett problem med min dator sen ett bootsektorvirus, har formaterat om och lagt in Operativsystemet igen efter, men nu till min fråga: hade win95 innan biosen heter Amibios American megatrend, moderkortet är ett intel 440LX Agp set (VL-601), var inne på Intels sida och hittade en program som heter 4A4LLOXD.86A för moderkort Al440LX kan man använda sig av denna uppdatering även fast den inte heter VL hittade inte den, versionen jag har på biosen är 1,12. Om jag uppdaterar biosen måste jag lägga om Windows igen då?? Tacksam för svar:-) /nettiz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
...och hittade en program som heter 4A4LLOXD.86A för moderkort Al440LX kan...

 

Är det ett flashprogram?

Det ska ju finnas sådana program avsedda att uppdatera BIOS med.

 

...var inne på Intels sida och hittade en program som heter 4A4LLOXD.86A för moderkort Al440LX kan man använda sig av denna uppdatering även fast den inte heter VL...

 

Är det en märkesdator du har?

Kolla i så fall datortillverkarens hemsida efter BIOS-uppdateringar. Det är nämligen extremt noga att du får rätt. Är det fel så sitter du där utan BIOS och en dator som inte fungerar längre.

 

Jag är ingen van BIOS-uppdaterare, men jag läst om många som misslyckats.

 

Så var noga att du får rätt!

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Du måste vara 100% säker på att det är rätt BIOS-fil.

 

2: Varje tillverkare av moderkort ändrar lite i i BIOS-filerna så att de ska passa i deras moderkort. Med andra ord, om inte Intel har tillverkat ditt moderkort så har de ingen BIOS-fil som passar.

 

3: Ofta går det att se vilka upplagor av BIOS som finns till din dator. De är betecknade med vissa koder som visas vid uppstarten av datorn. Dessa koder kan vara ett sätt att identifiera exakt vilken upplaga av BIOS man har samt vilka filer det finns att uppgrade med.

 

4: Läs NOGA igenom den guide som finns tillsammans med BIOS-filen och flashprogrammet.

 

5: BIOS versionen påverkar (normalt sett) inte windows.

 

6: Om något går fel i sambande med BIOS-uppdateringen, typ avbruten uppdatering eller fel BIOS, så kan du inte själv reparera felet.

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte instalera om win 95 men du kan testa att rensa bootsektorn först.

 

starat med en startdisk och skriv fdisk/mbr så rensas bootsektorn. (tror jag)

 

sök på det så hittar du nog mer info. jag har ghort det en gång för att få bort dual boot med linux.

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det var ett flashprogram det var men beteckningen stämde inte med vad mitt moderkort hade för beteckning. Tack för ditt svar och råd :-), ska kolla lite mer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...