Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte installera Linux...:(


kisumisu

Rekommendera Poster

Jag kan inte installera Linux i den här datorn xp 2200+, 512 ram, 80 Gb hd....

Jag hade förut Linux redhat i den och Windows NT...men nu när jag har tömt hårddisken har windows 98, så går inte Linux Mandrake att installera alls..den säger att det är fel på "paketen" o där avbryts installationen :(

Jag har laddat img. filen från sunet.se

2 gånger...bränt 2 gånger, testat cd:n på en annan dator...men när man väl installerar här så hänger sig allt när den börjar installera...

Tillslut tröttnade jag tömde hela hårddisken och testade installera Redhat, men nu blev det riktigt surt den vill inte heller installera :(

Vad är det som är galet? Det verkar som nåt i bios e fel inställt men vad?

/David.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket möjligt att nåt går snett när du laddar ner cd-avbildningarna, tex att de laddas ner i ascii-läge.

 

Testa att verifiera cd-avbildningen med md5sum (http://www.etree.org/md5com.html om du gör det från Windows). md5summorna bör finnas på samma ställe som du laddar ner cd-avbildningen från.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat o skivorna e ok :)

Nu får jag även problem vid Redhat installation:

"Fel vid installation av paket:

Det uppstod ett fel vid installation av ethtool-1.6-2.

Detta kan bero på ett mediafel, brist på hårddiskutrymme, och/eller hårdvaruproblem. Detta är ett ödesdigert fel och din installation kommer att avbrytas. Verifiera mediumet och försök att installera igen. Tryck på ok-knappen för att starta om ditt system...

 

Ja så blir det efter ett tag när installation håller på...CD:N funkar (har ju haft redhat tidigare)...så irriterande :( Det är nåt hårdvaru problem...men vad :(?

 

Nån som är expert? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog som jag förut hade...asså 10 Gb till windows, sen 10 Gb till Linux o 550 Mb swap...så det är knappast brist på hårddiskutrymme :)

Det är nåt konstigt med den här datorn...kanske nåt på bios?

 

/David.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja...det är bara chansa...laddade allt igen nu med WSFTP programmet...

Men det där md5 check funkar inte...när jag gör precis vad som står att man ska göra under win98...säger den bara "Felaktigt kommando eller filnamn"...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ha programmet md5sum i din sökväg.

 

Antingen så sparar du filen i din Windows-katalog, eller så sparar du den i samma katalog som filerna du laddade ner.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det är ett hårdvaruproblem, cd-läsaren gillar inte skivan, rh gillar inte läsaren osv.

Det finns ett knep. Tillverka en bootdiskett, boot.img finns på första RH cdn låt oss anta att du har isofilerna på c:\ i katalogen c:\rh80isoNär boot disken frågar vad du ska instalera från ange hårdisk parttionn blir hda1 och katalogen /rh80iso/

Mina isos har rhs originalnamn, funkar bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, hål i huvut. IMHO finns det finns ett fel i explorer i W9x som gör att filer som hanteras med explorer kan skadas. Ett annat knep är att partionera disken med linux fdisk (tex med tomsrtbt linux) och lägga 2 tomma cylindrar mellan varje linuxpartition och mot DOS, skyddar mot inkompatibla BIOs, HD, fdisk osv som ger överlappande partitioner...........

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren!!

Det var iso filerna som var skadade...jag laddade hem de 2 gånger..men var på fel sätt...nu när jag laddade 3 gången med ws-ftp så funkar det fint!

Men jag har fortfarande problem...denna gången e det så att jag vill installera Linux till min 233Mhz PII 15Gb+100Gb 2nätverkskort en till Internet o den andra till andra datorn...bara Linux till 15 Gb disken, men det grafiska vil inte starta finns en nVIDIA TNT M64 32Mb -tvout...den datorn ska fungera som ftp server, brandvägg mm...sen e en fråga till finns ftp servern på grafisk gränsnitt så den är enkelt att konfiguera? :)

Sorry för mina frågor, är amatör men vill lära mig Linux :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen e en fråga till finns ftp servern på grafisk gränsnitt så den är enkelt att konfiguera? :)

Sorry för mina frågor, är amatör men vill lära mig Linux :)

 

Om du verkligen vill lära dig linux så tycker jag att du ska lära dig konfiguera program på det sätt man normalt gör i unixvärlden, dvs genom textfiler. Förhoppningsvis kommer du att inse fördelarna med det sättet framför att peka och klicka. Om du vill ha en ftp server som är enkel att konfiguera, samt mycket säker, så rekommenderar jag pure-ftpd. Se http://www.pureftpd.org/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok..tackar!

Vet någon här nu vad som kan vara fel med datorn...jag bytte nu grafik kortet till det ursprungliga som kom med ATI Mach64 Utah...den hittar kortet samma sak med nVIDIA kortet...men när man ska acceptera uplösning o färgdjup...då kommer skylten "Ett fel inträffade xfs is not running." Vad är det för fel?? :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att RH8.0 inte klarar det gamla grafikkortet. Har en P120 80MB RAM med S3 968 grafikchip. Funkade bra med RH7.2, RH 7.3 grafiken fungerade vid installation, ej vid uppstart efter installation. Allra bäst går den med RH 6.2....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok...vad dåligt :(

Tack för svaret! Jag har en Redhat 6 på en cd ;) Känns bara lite tråkigt installera en gammal som server...men det går nog ändå då iaf bättre än med sån där som jäklas med grafiken...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Karlsson

Jag har inte testat med ditt kort men det går alldeles utmärkt att rulla in RH8 med ett gammalt Matrox Mystique 2MB, så problemet är nog inte att kortet är gammalt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok...konstigt...visst den hittar ju kortet, men det blir det där "sfx is not running"...jag har haft en Redhat 6 tidigare installerat o får nog bli det nu med.

Kan problemet ligga i att jag nu testat att installera på en HD som ligger på slave inte den första? Fast då borde ju inte hela Linux funka om det var fel eller?

Nåt mystiskt e det med den gamla datorn...kanske inte orkar köra så ny Linux PII 233Mhz 192 ram?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror troligtvis på att ditt grafikkort stöds i XFree86 3.x men inte XFree86 4.x -- vid övergången tappade man stödet för en del gamla kort. Det är möjligt att du måste se till att köra XF86 3. Se http://www.xfree86.org/4.2.0/Status28.html

 

Läs även https://www.redhat.com/mailing-lists/redhat-install-list/msg22917.html och efterföljande tråd. Jag vet inte hur det är med RH8.0 och XF86 3.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det klagas på att xfs inte är igång. xfs är en font server och vad jag vet så brukar RH vara inställt på att hitta alla fonter genom xfs. Så om xfs inte är igång hittar inte X några fonter och vägrar att starta. Testa att starta xfs manuellt (säg /etc/init.d/xfs start i konsollen, inloggad som root). Se om du får något felmeddelande. Kolla även om du hittar nåt i /var/log/messages (kör t ex grep xfs /var/log/messages).

 

Se även http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-8.0-Manual/ref-guide/s1-x-fonts.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok...igår fick jag av nån konstig anledning Linux fungera i den gamla...men men...bara med Eizo FlexScan F563-T skärmen...

Med Adi Microscan 5P+...händer förljande...när inlogning rutan kommer dvs x startar...då blir den helt galen börjar bara låta nax nax nax nax nax nax....

Visst nu kanske ni tycker att det är självklart fel på skärmen...men hör o häpna jag blev nu väldigt förvirrad på min nya xp 2200+ där jag har samma Linux så fungerar den där skärmen utan problem...men jag vill ju ha den till gamla datorn. Fattar nån vad det är som pågår när det blir sånt? Jag menar om det är fel på skärmen då borde den väl absolut inte fungera på den här nya datorn...eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen nåt fel på skärminställningarna, dvs för hög upplösning eller uppdateringsfrekvens (horizontal refresh rate och vertical refresh rate). Försök se om du kan hitta de rätta värdena för din skärm (kolla manual eller tillverkarens hemsida) och kör redhat-config-xfree86 och se om allt stämmer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för alla hjälp och ideer!

Nu vet jag vad det var för fel...jag installalerade till en slave disk och den där gamla datorn kan man inte göra det. När jag installareade till Master hårddisken så hoppade den igång! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...