Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradering PCI


Leo S

Rekommendera Poster

Kära dator-detektiver, sålunda är det:

- grabben har en gammal hem-PC med en PII 450Mhz och 4 MB integrerad grafik. Grafiken kan alltså bara hottas på på PCI-porten, vilket jag gjorde för snart ett år sedan med ett GF2 MX200.

 

Nu börjar en del spel bli hackiga trots att datorn klarar specarna. Säger bara Harry Potter... Alltså vill han låna min dator nu hela tiden...och det går ju inte för sig.

 

Frågan är då om jag kan köpa lite frid genom att lägga tusen spänn på ett GF4 MX440, vilket ju också finns i PCI-variant. Vad tror ni? Ger det effekt med en så pass gammal processor tro?

 

Parentes: tänkte köpa mer internminne oxå, har installerat XP och har 128MB. Det kanske är 256 meg till som kommer göra susen, inte ny grafik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"vill han låna min dator nu hela tiden...och det går ju inte för sig.

"

Varför inte, du sitter väl inte där hela tiden?

 

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt grafikkort gör nog en del MX korten är budget kort, så vill du ha liv idator ett tag till välj ett annant. Mer RAM gör mycket specielt om du kör XP på en så "gammal" dator.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu finns det inte många PCI-grafikkort att välja på längre, de enda jag hittat är MX 420, 440 samt ett Radeon 9000.

 

Men jag tror jag börjar med att investera 299 spänn i 256Mb RAM och ser om det får herr Potter att röra sig smidigare...Flipendo!!

 

K Arne, du är uppenbarligen en generösare människa än jag...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så stor skillnad ?

PCI är ju ändå väldigt begränsat mot AGP

 

GF2 MX är ju mycket snabbare i AGP än PCI, fast det beror kanske på något annat.

 

<edit>

 

Missade att det var en hempc - brukar inte vara så populärt att man uppgraderar dom hur som helst (?).

 

</edit>

 

Annars kan det kanske vara dags med en liten uppgradering?

 

För spel så behöver du helst nytt moderkort, processor, ram - och grafikkort.

 

Sen klarar du dig antagligen på hårddisk, cd-rom m.m. Men en större hårddisk är ju trevligt.

 

http://www.bantorgetdata.com/

så har dom ett uppgraderingspaket med en Duron 1.2 GHZ med moderkort (som klarar AMD XP processorer för ev. framtida uppgraderingar) med integrerat ljudkort och 128 mb ram.

 

Inte det bästa men det kostar 1899kr

 

finns mer uppgraderingserbjudanen på komplett.se (verkar vara nere nu), letar man vidare kommer man kanske undan ännu billigare.

 

+ ett grafikkort, helst inte de långsammare versionerna av GF4 MX (agp) korten men alla andra GF3 eller GF4 (eller kanske ett radeon kort - allt över 7500 är kanske att rekommendera då) bör sitta fint..

 

cirkus 3000 kr +

 

blir än hel del mer än vad du kanske tänkt dig, men det blir ju en mycket trevligare dator även om man inte spelar..

 

Det är ju jul snart åxå ;)

 

Tjoff

[inlägget ändrat 2002-11-25 00:19:48 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Tjoff här, det bästa är att uppgradera, och satsa på AGP.

 

Annars tror jag att ett GF4 MX440 ger ett rejält lyft mot GF2 MX200, som ju var Nvidias sämsta GF2-variant, för sämre kort gick väl knappt att få tag på ens när det kom. Det är dock lite surt att ett PCI-korten kostar ett par hundralappar mer än motsvarande AGP-kort, för ett budgetkort ger det 25-30% högre pris, och man kan få bättre AGP-kort får det priset. Kanske du kan kombinera det med att överklocka processorn litegrann? Då borde du få lite mer valuta för pengarna om det känns tungt.

 

Sedan är troligen friden räddad åtminstone ett litet tag till ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Läste någonstans att det är ungarna som skall ha den nya datorn, föräldrarna som bara ordbehandlar och surfar kan lätt klara sig med den gamla....

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kom jag fram till för flera år sen.

 

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det med snikenhet att göra, alltså missunnar du ditt barn glädjen att använda din dator, eller är du bara orolig för att han skall röra till hårddisken för dig? Det senare löser du lätt (det gjorde jag) genom att införskaffa en ny fin hårddisk + ett hårddiskrack, eller NicLock, då får ni varsin oberoende disk att själva röra till efter behag. Det finns ju knappast några problem som inte en formatering fixar.

Däremot finns en annan fördel med att uppgradera den gamla, nätverk, ungar (åtminstone mina) älskar att piska farsan i CS och andra roliga spel...:)

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, kul!

 

Nu brukar jag unna grabben att få spela på min dator, men jag vill ju sitta vid den SJÄLV oxå! Och jag VILL inte bara surfa och ordbehandla! Måste man det bara för att man har barn?

 

Och visst skulle jag unna honom en rejäl uppgradering till jul, men han vill hellre ha den där Gamecuben...så det får bli rimliga insatser.

 

Köpte f ö 256 meg minne idag till hans dator, men typiskt nog köpte inte hem-PC:n modulen...typiskt märkesdatorer...så den åkte in i min dator i stället. Så nu har grabben fortfarande 128, och jag har 768 meg... Inte särskilt bússigt det heller... ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...