Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ASP - VBScript vs JavaScript


Stefan K

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har hållit på en del med ASP och har då oftast kört VBScript. Nu funderar jag dock på att gå över till att i huvudsak skriva ASP-sidorna i JavaScript eftersom jag är bättre på JavaScript än VBScript (dessutom tycker jag syntaxen i JavaScript är skönare).

 

Några funderingar angående detta:

 

1. Finns det några för-/nackdelar med att använda respektive språk?

 

2. Kan man göra samma saker med båda språken?

(inte sånt som är specifikt för språken i sig utan sånt som är ASP-relaterat, hoppas ni förstår vad jag menar...)

 

3. Påverkas prestandan på ASP-sidorna beroende på vilket språk man skriver dem i?

 

Tacksam för svar!

 

 

~ Stefan ~

 

”Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.essential.se

Hej!

 

Vad jag vet så är det bara syntaxen som skiljer. Vissa saker skiljer, men till stor del tror jag det är lika, och att man kan göra samma saker.

 

Jag är inte helt säker, men jag tror det är så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Håller med www.essential att skillnaderna är små. Dock är det väl just de små skillnaderna som avgör?

 

Personligen föredrar jag VBScript eftersom den tillåter så mycket "regel-brott" än vad JScript gör.

 

Det viktigaste är dock att scriptbiblioteket uppdateras kontinuerligt, både för VBScript och JScript. VBScript har på senare tid kommit ikapp JScript vad gäller grundläggande funktionlitet och har blivit riktigt kraftfullt. Båda stödjer exempelvis grundläggande RegExp och enklare OO.

 

Prestandamässigt finns inte så mycket underlag. (http://www.kamath.com/columns/my3cents/mtc002_scripting.asp)

 

Enda nackdelen med JScript är nog att ytterst få använder det ;( Detta påverkar genom att exempelkod för JScript knappt finns vilket kan göra det svårt ibland.

 

/foo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda nackdelen med JScript är nog att ytterst få använder det ;( Detta påverkar genom att exempelkod för JScript knappt finns vilket kan göra det svårt ibland.

Definitivt en viktig sak att tänka på!

Man kan ju iofs blanda språken men ändå...

 

~ Stefan ~

 

”Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon.”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...