Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårdvarukonflikt...


Hellpig

Rekommendera Poster

...tror jag att jag har drabbats av. Min nya burk bootar om utan någon direkt orsak verkar det som. Trodde först att det var när den blev överbelastad (alltså för för många olika applikationer i gång) men det har sedan visat sig att den bootar om utan att särskilt många program är i gång. Det jag nu möjligen misstänker är en konflikt mellan moderkortets interna ljudkrets och mitt Soundblaster Live-kort. Hoppas på något råd från någon som har liknande erfarenheter (med kanske ungefär samma hårdvara):

 

Moderkort: Asus A7S333, sis745

Ljudkort: SB Live!

Minne: Standard 256 Mb DDR PC2700/DDR333

CPU: AMD Athlon XP 2100+ Palomino

Grafikkort: MSI GF4 TI4200 128 Mb

 

Jag vet inte om jag behöver lista mer än så här...? Hoppas någon vet något!

 

mvh

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt system, nya förändringar eller bara ett nytt beteende?

 

Om du nisstänker hårdvarukonflkit kan du alltid ta dig en titt i enhethanteraren och se om flera enheter delar på IRQ.

 

Har du för övrigt båda ljudkorten/kretsarna installerade? Stäng då av de interna kretsarna via BIOS. Om felet försvinner så kan man tro att det var det som var problemet.

 

Vilket OS har du?

 

/T

(fler får gärna hjälpa - kanske någon med liknande system som frågeställaren)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, det är ett nytt system men grafikkortet, nätverkkortet, hårddisken (seagate barracuda 80gb), brännaren (LiteOn), DVD-spelaren kommer från min gamla burk.

 

Jag skall testa att stänga av det interna ljudet i BIOS o se om beteendet försvinner eller ej.

 

OS = Windows XP Pro/Corp

 

IRQ: Jag kollade upp detta i systeminfon och det enda som listas under Konflikter/delning som har med IRQ att göra är detta;

IRQ 19:

- SiS 7001 PCI to USB Open Host Controller

- Creative SB Live! Value

 

Frågan är om detta är en konflikt...?

 

mvh

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att bocka ur Starta om automatiskt vid Systemfel. Denna inställning hittar du i Systemegenskaper/Avancerat/Start och återställning och knappen Inställningar. Denna inställning gör att du kan få en BSOD med händelsefel-nummer och en felbeskrivning.

Systemegenskaperna får du fram med t.ex. Windowsknappen och Pauseknappen.

 

Då det gäller IRQ-konflikt, så ser jag att jag har mitt grafikkort och PCI to USB Open Host Controller på samma IRQ. Ljudkortet har ingen egen IRQ utan delar också.

Då det gäller ljudkortetkan du testa att sätta i annan PCI-slot för att få annan IRQ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tillägg, jag har ställt in nu så att jag får en Blue Screen och den säger:

 

irql_not_less_or_equal

Stop: 0x0000000a (0x60009AD0, 0x00000002, 0x0000000, 0x804EC9D9)

 

Det står lite till, något om non-paged memory - har tyvärr inte skrivit ner hela meddelandet. Har kollat och alla drivers är MS-certifierade så jag antar att det har med hårdvara att göra. Har testat att stänga av det interna ljudet på MK via BIOS men det hjälpte uppenbart inte.

 

Kan förresten tillägga; är det någon som vet om detta fel kan uppstå om man modifierar det virtuella minnet i Windows? Jag hade ändrat det men har nu ändrat tillbaks det i en from förhoppning om att detta skall hjälpa...

 

mvh

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...