Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD problem


beoj

Rekommendera Poster

DVD-problem som sagt...

 

Med min nya dator skulle man kunna spela DVD-skivor. Dessutom skulle man kunna koppla upp dator mot TV:N. Jag försökte. Då började problemen...

 

Det räckte inte med att stoppa in SVHS-sladden och köra. På TV:n fanns ju ingen bild! Efter lite klurande upptäckte jag att man tydligen fick välja om man ville ha bilden på datorn eller TVn. Fullständigt idiotiskt eftersom datorn och TVn står i skilda

rum.

 

Det borde väl gå att få bild på bägge tyckte jag och upptäckte därvid att man kunde välja en "klona"-inställning och därvid fick man bild på båda enheterna. Lyckligt stoppade jag DV:n i facket och förskte köra. Då tvärvägrade programmet och meddelade att jag hade problem (det hade jag förut också!) och förslog att jag skulle minska upplösning och färgdjup. Detta gjorde jag, men utan effekt. Det var omöjligt att köra upp DVD-skivan. Men lustigt nog gick det att köra en snutt MPEGfilm som jag hade liggandes på datorn. Kan det vara så att DVD är så krävande att datorn inte klarar att generera bild till både TV:n och datormonitorn tro? (MPEGsnutten jag körde upp i mediaspelaren var komprimerad i MPEG1)

 

Ändå gav jag inte riktigt upp utan mindes att jag läst i "PC för alla" om TV-Tool från www.tvtool.de. Jag plockade hem programmet, men blev inte riktigt klok på det.

 

Dessutom fanns följande notis:

"The following restrictions apply at the moment:

Secondary graphics cards (BIOS adjustment) are not supported yet.

TwinView (GeForce2-MX and GeForce4 only) is not supported yet.

GF4-MX: The internal TV encoder chip NV17 is not supported

GF4 with a digitally connected (DVI) TFT display is not supported yet

 

 

Eftersom det var just GeForce4MX 420 som satt i min dator samt en TFT skärm stod vid sidan om, så lär det väl inte funka med bild på båda med det programmet...

 

Är det helt kört nu? Ska det vara så in i vassen knöligt att köra film till TV från datorn? Att köra upp på monitorn är ju inget problem!

 

Är det dags att skrota tanken och köpa en DVDspelare istället?

 

Tacksam för tips!

 

Hälsningar Bengt-Olof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

jag har hört vaga ryckten att det är som CD-skivor, att DVD-skivor också har sk. kopieringsskydd. Då går det inta att köra dem med nån kabel då tror DVD´n att den håler på att kopieras...

 

Ps. det är bara ryckten som jag har hört än så länge...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

när du är ute i skrivbordet så höger klickar du på musen sedan egenskaper-inställningar klicka på bilden sedan är det lite olicka pga av vad du har för grafik kort nWiew kan det heta....

sedan har du klona bild då gör du det och ställer om bild nr 2 till pal " svensk standard " så har du bild på tv-en med

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...