Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Suddigt fält på skärmen


Emma

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en iiyama 19-tummare som är relativt ny (1,5 år ca). Ibland tycker jag att det känns som att ett område mitt på skärmen är suddigare än kanterna. är det någon annan som har haft samma problem som vet vad det beror på?

 

- Emma -

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat kalibrera skärmen? Kan vara ett landing-problem i kombination med konvergensfel.

 

Program för justering av skärmar: ftp://ftp.rvs.uni-hannover.de/pub/einhorn/montest.zip

 

Men det är inte helt omöjligt att det helt enkelt är sämre skärpa i mitten (även om det faktiskt brukar vara tvärt om vid problem ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man kalibrerar skärmen, kan det heta "degauss"? Man gör det via inställningarna på skärmen och inte med ett program va?

 

- Emma -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kalibrering av en skärm tar man hjälp av programmet.

 

Programmet, nu har jag inte testat detta, presenterar olika bilder/mönster som kan åskådliggöra diverse defekter eller felaktiga inställningar.

 

 

/T

mmh - ska nog titta efter vad Wey.. länkade till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh, jag får inte ens min länk att fungera - klantigt av mig :/

 

...men som sagt, programmet visar diverse mönster och en hjälpfunktion som talar om vad man ska titta efter och vad inställningen på skärmen man ska justera för att det ska bli bättre heter.

 

I fallet med konvergensfel exempelvis brukar man få en bunt linjer, vertikala och horisontella, som består av kortare linjer i tre olika färger, röd, grön och blå - syftet med operationen är att justera konvergensen på skärmen så att de olikfärgade linjerna 'ligger på rad'.

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig fungerade länken igår, och den fungerar även idag.

 

Är faktikst identiskt med det program som jag lade upp på en adress för några veckor sedan.

 

vad jag tycker är trist är att det är svårt att hitta ett liknande program hos skärmtillverkarna. Där borde det finnas, men icke. Likaså har jag heller ej lyckats hitta något via download.com eller annan sharware site.

 

För ärligt talat. Likväl som att man defragmenterar hårddisken kan man behöva kontrollera skärmen lite då och då.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som lite dålig focus.. Det kan inträffa när skärmen blir några år och åldrande komponenter ändrar sina värden en smula.

 

Vad man kan behöva göra då är att justera focus. Vet inte vad det där programmet någon föreslog här gör, men för att fixa focusen "manuellt" måste man öppna skärmen och justera en liten ratt på högspänningstransformatorn.

På lite bättre skärmar finns det två rattar; en för kantskärpa och en för mittskärpa. Annars måste man tyvärr göra en avvägning.

Dom flesta brukar föredra att ha mitten skarp.

 

Mvh //Linuz.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad man kan behöva göra då är att justera focus. Vet inte vad det där programmet någon föreslog här gör, men för att fixa focusen "manuellt" måste man öppna skärmen och justera en liten ratt på högspänningstransformatorn.

 

Öppna, som i att skruva sönder skärmen eller?

 

- Emma -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...