Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågeprogram, ActiveX


Johan Stenström

Rekommendera Poster

Johan Stenström

Jag håller på att utveckla en ActiveX-kontroll i Visual Basic som är tänkt att fungera som ett program där eleverna svarar på frågor som de ställs inför. När de ser en fråga skall de markera ett av tre alternativ med en radiobutton, varav det ena är rätt. Jag fick frågan om det går lätt att uppdatera frågorna och visste då inte riktigt vad jag skulle svara. Kan det finnas någon möjlighet att skapa en referens till ett dokument, till exempel från Word? Någon som har ett tips?

 

 

Hälsningar Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Det finns möjlighet att göra det. Men eftersom ActiveX-kontrollen måste läsa informationen från Word-dokumentet kan också användaren av kontrollen göra detsamma.

Du får fundera ut något smart sätt att "scrambla" informationen i dokumentet så att inte användaren i klartext kan läsa frågor och svar.

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag fick frågan om det går lätt att uppdatera frågorna och visste då inte riktigt vad jag skulle svara."

 

Du gör programmet, men vet inte om det är lätt att uppdatera frågorna? Kan du utveckla det här lite mer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Stenström

Det har varit oklart hur mycket frågor som behövs och frågorna behandlar bara ett ämne. Hur man skall hantera Windows. Förstår att det kan verka underligt att utveckla ett program som man inte vet om det är lätt att uppdatera frågor i. Det kan mycket väl räcka med frågorna jag har skrivit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda en databas där du lagrar frågor, svar, elevernas betyg, datum, osv. Du kan också göra en active-X som administrerar frågor och bestämmer vilka ämnen som ska med i tävlingen.

 

’I wonder if God really had a choice in the creation of the world.’----Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...