Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Prestanda i Linux


pontuska

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag behöver lite tips på hur man snabbar upp sin arbetsstation i Redhat 8, t ex var ska jag börja titta ??? Jag har märkt att den är lite seg ibland när man försöker starta vissa applikationer så hänger den inte men det tar tid att få upp applikationen och under den tiden så kan jag inte heller starta något terminal fönster och köra top osv....

 

Några tips på vad jag kan göra för att få bättre prestanda ?

 

Processor(s)

Model : AMD Athlon Processor

Speed : 902MHz

Model Number : 902 (estimated)

Performance Rating : PR1200 (estimated)

L2 On-board Cache : 256kB ECC synchronous write-back

Front Side Bus Speed : 2x 100MHz (200MHz data rate)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din processor är OK (har själv en 400 MHz), men du nämner inte hur mycket RAM du har. Om du har mindre än 128 MB tycker jag att du ska uppgradera. Mer än 256 behöver du antagligen inte. Det kan också vara så att du har ett annat minnesproblem, men det kan hända att jag ljuger. Kontrollera att du har tillräckligt med swap. Om du inte har DMA på dina hårddiskar kan det kanske vara en orsak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har 256 mb RAM.

Tyvärr är jag ganska grön på Redhat och Linux , att notera är att jag tidigare hade problem med min pc när XP fanns installerat på den då hängde sig pcn hela tiden men dessa problem försvann när jag bytte till Redhat !!!! men kanske kan det vara att Linux(Redhat) inte använder BIOS så mycket som Windows ???

 

Tacksam för alla tips jag kan få , finns inget diagnosprog att köra för att se ev. fel ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som drar mest är tycker jag grafiken :-(

Tyvärr är det så att KDE som jag tycker är stabilare än Gnome också är långsammast.

Vill du det ska gå mer undan, Windowmaker eller tex Ice men de är inte lika kraftfulla.

I ett terminalfönster

$top <enter>

och du ser vad som är på gång, kommer ur top gör du med

q

kraschar nått kan du stoppa det (oftA) med

k

i top

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...