Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SDRAM eller DDR!


Boris

Rekommendera Poster

Hejsan. Jag ska uppgradera min Athlon 950 Mhz till något snabbare. Och då jag redan har 512 Mb SDRam minne, så tänkte jag satsa på ett moderkort som har stöd för det.

 

Tänkte kanske på en ASUS A7U266-Z som har maxstöd för 2200 XP+ samt 3 kortplatser för SDram och 2 st för DDRRam. Vad tycker ni. Är det ett dumt köp. Ska jag satsa på DDRam istället? Jag menar..det är ju svindyrt, kostar mellan 1800-2000 spänn att köpa 512 DDR.

 

Är det verkligen sån fantaaastisk skillnad. Vad är det jag egentligen märker för nåt?

 

Hur som helst. Kan ni ge något bra råd på moderkort + processor + minne, så vore det heltoppen.

 

Har ni dessutom nåt tips på ett hyggligt grafikkort. (Kör Geforce 2MX idag) som är dugligt (kör nästan bara 1024x768 idag, men 1200x1024 skulle vara skönt), men har ni nåt "bra valuta för pengarna" så vore det det ännu bättre. Jag har lusläst TomsHardware, men vill ändå ha personliga synpunkter från er.

 

Till sist.. *puh, börjar bli jobbig*.. ljudkortet. Mitt moderkort har inbyggt AC97-ljud, och jag tycker faktiskt att det är helt ok. Dock har jag en hembioanläggning som jag kopplar till, fast den stöder inte 5.1. Är det nån vits att köpa ett annat ljudkort i såna fall? Hur ser utgångarna ut på dagens 5.1 ljudkort. Är det vanliga stereoproppar, eller koaxialkabelutgångar?

 

Tack på förhand

MVH Boris

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ibland gör det ont när knoppar brister.. Dvs. man får då och då ta avsked från gammal "kär" (och dyr) hårdvara. SDRAM är passe idag. Funkar fortfarande hyfsat på 1 GHz burkar, men därutöver krävs det mer minnesbandbredd, och då måste man ha DDR. Helst så snabbt DDR som möjligt. 333 eller 400.

 

När man skaffar ny dator skall man köpa det näst senaste. (Dvs. det som var allra nyast för 3-4 månader sen) Då får man en dator som räcker länge till ett bra pris.

 

2000 eller 2200XP

GF4 Ti4200 (klockas upp till 4400)

ASUS moderkort som stöder 333/400 med RAID

256MB DDR 333 eller 400 minne.

 

Skaffa detta till att börja med.

Sedan kan du stoppa i mer minne när ekonomin tillåter.. Flytta över de delar du kan använda från den gamla burken (DVD, hårddisk etc.)

 

Ärligt talat kan du strunta i att köpa ny processor, utan sätt i den gamla (blyertsad) så att du kör den på 1 GHz 133/266. Då kan du vänta med att stoppa i en ny processor tills de blivit ännu billigare. (och du hunnit lägga ihop en ny hög med pengar) Det stora lyftet gör ett nytt moderkort, DDR-minne och framför allt grafikkortet. "Dubbelt så snabbt" kanske är att ta i, men åt det hållet är det.

 

 

 

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-19 03:18:55 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade tidigare ett moderkort med stöd för både SDR och DDR på vilket jag körde SDR och ur ett stabilitets- och prestandaperspektiv så var jag riktigt nöjd. Visst är det inte samma prestanda som med det moderkort som jag har nu, men det är inte en (bör läsas med Ernst-Hugo Järegårds-röst) "GIGANTISK" skillnad.

 

Håller man inte på med överklockning eller använder sig av oerhört krävande programvaror så kan mycket väl satsa på ett sånt moderkort och börja med SDR för att i ett senare skede byta upp sig till DDR. Det handlar mest om vilken budget man har för att lägga ut prylar på datorn.

 

För att komma riktigt billigt undan så kan ett ECS K7S5A moderkort vara en början (kostar ca 600SEK) vilket har stöd för både SDR och DDR (har inbyggt LAN och ljud också för den delen). Har själv en andra-dator med ett sånt moderkort - funkar alldeles förträffligt (helst med moddad BIOS så det finns lite fler inställnignar).

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bror har ECS-kortet i sin dator och det verkar vara ett väldigt stabilt och bra kort, trots att det är ett lågbudgetkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vad vilken maximal hastighet som den stöder?

 

Fan va dumt det känns att behöva slänga ut ytterligare nästan 2000 kr på bara minnen. Nån som vet något ställe där de säljer riktigt billiga DDR-minnen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Spara absolut inte på moderkortet. Moderkortet är egentligen "själva datorn". Köp ett bra moderkort med moderna kretsar och med bra märke. ASUS, ABIT eller MICROSTAR. Se också till att köpa snabba, moderna minnen. 256MB DDR. Minnestyper och moderkort verkar ha livslängder på 3-5 år, medan processorer har livslängder på 2 år..

 

KÖP INGET LÅGPRISMODERKORT VAD NI ÄN GÖR! Det får ni nämligen ångra.

 

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm..okay. Ska tänka på det!

Men en till grej då angående DDR-minnen. Vad är CL2? Och vilket minne bör man köpa, det finns juh massor av märken. Kingston, Samsung, OEM ....

 

T.ex det här som jag ser på DataPrince

 

512MB PC2700 DDRAM Samsung ori 1 810:-

512MB PC3200 DDRAM Samsung ori 2105:-

 

Vad är skillnaden ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med - samtidigt som jag inte riktigt gör det. Vad ska man använda datorn till?

Hur mycket kunskap finns om datorer?

Vill man överklocka?

Vill man bara surfa?

Vill man spela?

 

Det är ju inte nåt större problem att plocka ihop en "billig" dator som har riktigt bra prestanda m h a budgetmärken. Beroende på vem som använder datorn så avgör det om personen tycker att det räcker till eller inte och om stabiliteten är till belåtenhet.

 

Själv skulle jag inte bygga min "första-dator" på budgetprylar, men som andra-dator räcker det mer än gott till.

Jag ger ECS K7S5A 10 poäng av 10 möjliga - det som gör 10:an är priset och prestanda för den pengen.

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Andradatorn bygger man också av kvalitetskomponenter (det lönar sig!) men man köper lite äldre grejor. Man kanske inte behöver USB2, UATA133, AGP 8X på andradatorn, menar jag... Det finns gott om kvalitetskomponenter som är av "förra generationen" som ändå är närmast vrålsnabba. Som jag tidigare påpekat kan man få en Athlon XP2100+ tillsammans med ett kvalitetsmoderkort för dryga 2000:- Men detta förutsätter att moderkortet är av förra generationen. (dvs. 266 MHz DDR, UATA 100, AGP 4X, USB1.1 etc.)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag påstår ju att kvalitet inte behöver vara dyrt! Om man köper "förra generationen". Fast själv anser jag att "endast" ASUS är gott nog.. ;) Och är man ändå igång och köper, så kan man lika gärna köpa så nytt och modernt som möjligt. Det rör ju sig bara om några hundralappar hit eller dit! Betydligt mindre än vad folk bränner på dyra grafikkort, exempelvis..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med - ASUS är kvalitet.

 

Det finns så många märken på moderkort som jag anser är bra, ASUS är ett av dem - dock inte mitt förstahandsval.

 

/F

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...