Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC som video


Cariad

Rekommendera Poster

Hej,

Jag funderar på att bygga en dator som ska ha som enda uppgift att fungera som film-uppspelare samt eventuellt också som video.

Man behöver ju då ett TV-in kort, och jag hittade följande tråd här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=356105

 

Men, jag får inte riktigt klart hur bildkvalitén blir. Motsvarar det en Nicam video? Vilka kort komprimerar hur, och hur stor plats tar sparad data?

Är det tekniskt möjligt att (precis som i t.ex. Nokias senaste boxar) spela upp samtidigt som man spelar in ett program, alltså fördröja tittandet med ex. 15 min?

 

Alla åsikter, erfarenheter och ytterliga frågor uppskattas!

Det är säkert många fler som är intresserade av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

I det senaste nummret av Pc för alla (nr.9)

Där har dom en artikel om "så blir din pc en video" kanske är nått.

 

lycka till! Jörgen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag ska kolla upp det.

 

Men min erfarenhet är att PC för Alla är lite "för enkel" för mig. Det känns mer som kvällstidningsjournalistik om datorer än seriösa test och tips.

 

Men, jag har letat lite på nätet och hittat Hauppauge WinTV PCI Nicam Stereo som inte kostar alltför mycket och har S-Video in. Någon som har erfarenheter av det eller något systerkort?

 

Programvara jag hittat är gratisprogrammet DScaler på Sourceforge (http://www.dscaler.org) som även har funktionen att "pausa" TV-tittandet under utveckling. Verkar mycket lovande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var intressant läsning, men jag funderar på om man ändå inte får bättre bildkvalitét genom att ha ett separat kort för video in, samt ett bra video-ut kort.

 

ATIs TV-in chip stödjs tydligen inte av så många programvaror (förrutom deras egna), vilket betyder att det blir omöjligt att använda gratisprogram så som DScaler som jag nämnde ovan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo iofs kan det ju bli svårt med 3:part men alla de funktionerna som du efterlyser följer med i paketet till grafikkortet (så länge du köper retail versionen)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...