Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blockera spam i Lotus Domino


Anp

Rekommendera Poster

Jag var på ett seminarium får ett tag sen, där en kille visade upp ett effektivt sätt att stoppa spam genom blocklistor i sendmail.

Varje mail som nådde mailservern fick hela mailheadern genomsökt efter kända relayservrar och blev det träff så *schwopp* vid fotknölarna.

Blocklistan uppdaterades dagligen helt automatiskt.

 

Sendmail är ju väldigt bra, men nu råkar jag behöva en liknande funktion för Lotus Domino.

Nån som vet nåt..?

 

 

\\Anp

 

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var med all säkerhet dnsbl-listor han visade. Det finns ett flertal bra, t ex ordb.org, spamhaus.org, spamcop.net och spews.org för att nämna några. Tekniken för att utnyttja dem är densamma, man gör en dns-lookup mot svartlistans dns-server, som vid träff returnerar ett visst svar. På ordb's sajt finns det beskrivningar för hur man kan utnyttja listan med ett antal olika mailservrar (dock ej domino). Se

 

http://www.ordb.org/faq/#usage

 

Man kan ju tänka sig en rad lösningar om inte domino har stöd för detta, t ex att lägga en sendmail-server innan domino, som tar emot breven först och kontrollerar dem, och sedan levererar dem vidare till domino-servern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står lite om MailSweeper for SMTP längst ner i FAQ:en på ORDB.

Hur är det med MailSweeper for Domino?

Fungerar den lika fiffigt genom att checka mot relays.ordb.org?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde den väl göra. Själv använder jag sendmail, så jag har tyvärr ingen möjlighet att testa. Men om du får mailsweeper + domino att fungera så kan du använda andra rbl-listor också, då tekniken är exakt densamma som för ordb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...