Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MustInherit Class


michael

Rekommendera Poster

Vill att alla klasser som ärver av myInheritClass måste skriva en sub EditComponents(). Har lagt EditComponents() som MustOverride i arvklassen, vilket innebär att den klassen måste vara MustInherit.

 

Problemet är att detta ligger på en forumulär-klass och när jag använder detta så kan jag inte se formuläret i design-läge. Säger att arvsklassen är abstract och kan inte visas. Går kanon att köra programmet.

 

Någon som vet hur jag kan komma runt problemet? Går det? Vill inte använda mig av Interface, annars vet jag att det går att ta Implements på ett interface i alla nya formulär.

 

Tack!

 

..michael ericsson...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Om jag inte minns helt fel är det här ett av problemen med utvecklingsmiljön för .NET. Att man ibland får problem att se kontroller och klasser i design-läge.

Det är sannolikt ingenting du kan göra åt, eftersom din klass blir abstrakt och du inte har någon klass som ärvt metoderna som måste implementeras.

Funkar det inte heller om du skapar ett formulär som ärver den abstrakta klassen och implementerar metoden och tittar på det utökade formuläret?

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

[inlägget ändrat 2002-11-20 13:10:39 av Magnus Ahlkvist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det inte heller om du skapar ett formulär som ärver den abstrakta klassen och implementerar metoden och tittar på det utökade formuläret?

Nej, felmeddelandet säger att den inte kan skapa ett objekt av den abstrakta klassen, eftersom den är abstrakt. Väldigt lustigt fel egentligen. Man tycker att man borde kunna förhandsgranska en fullt kompilerbar klass, även fast den arver från en abstrakt klass...

..michael ericsson...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Tror som sagt att problemet endast är ett designproblem. Skriver du koden i en texteditor istället för att använda VS.NET kommer det att funka. Men det är ju naturligtvis inte särskilt skoj.

Har du provat att posta i någon av microsofts public-news-grupper om detta?

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag inte. Som du säger så funkar det att köra programmet ändå, men det vore ju trevligt att kunna se formuläret när man ska designa det...

 

..michael ericsson...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...