Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa bärbart...svårt!


11an1

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en bärbar dator.Bärbart är helt nytt för mig och har aldrig tidigare ägt en.Så jag vore tacksam för alla råd och tips jag kan få.

 

Har en stationär som har nu ett par år på nacken.

Så jag letar efter en bärbar som skall ersätta den på alla sätt.

 

En allround ganska kraftfull sak som skall klara av att spela de allra nyaste spelen.

Jag kan tänka mig lägga ut 24.000:- som mest.

 

Har läst tidigare inlägg här och kollat i olika

databutiker.Men känner mig fortfranade ganska vilsen.

 

Har tittat extra noga på speciellt 2st datorer

Det är en Dell Inspiron 8200 - P4M 1.7Ghz. 256DDR. 30GB. Gforce4 440. 15" TFT UXGA. DvD. Cdrw.

 

Den andra är Acer TravelMate 422LC - P4M 2.0Ghz.

256DDR. 30GB. ATI Radeon 7500 32MB DDR-RAM.

15" TFT 1024x768.Dvd.Cdrw.

 

Vet inte vilken jag skall välja!!Viktigt för mig är att datorn är allround och kraftfull,har bra och vettiga portar + bra på det där med dataspel!

 

Så vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor-Björn Wiktorsson

Du är helt rätt ute...

Acer lite billigare och plastigare men lite tunnare och lättare.

 

 

Jag har tillgång till både och, lika svårt varje gång man skall välja burk!

 

 

Om jag skulle köpa en privat skulle valet vara Dell eller Acer.. men en helt annan kurs på storlek..

Jag gillar dom ulralätta små sakerna med en skärm på 12 tumm osv...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bara till att utrusta den med _mycket_ minne, helst minst 512Mb, samt välj hellre mera minne och en långsammare CPU om du måste välja.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha "ultraportabelt" kan jag rekommendera Dell Latitude C400 eller X200, den senare väger typ 1,2 kg!

Men den finns bara med PIII 800 MHz...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du spela på den bör du fokusera på grafikkortet. Det är oftast betydlig mycket sämre än på en vanlig arbetsstation och oftast det tillverkarna skriver minst om. Ett GF4 är dock ganska bra ur bärbar synpunkt sett.

 

En annan sak du bör ha koll på är batteritider och liknande då en dator som är kraftfull också drar en hel del kräm. Strömsparlägen kan vara nått också så man själv kan välja. Kanske inte lika viktigt om du tänker ha datorn ansluten till elnätet för det mesta.

 

Att skärmen ska klara 1024x768 är också viktigt men det gör de flesta 15-tummare.

 

Minne är bra men 256 räcker nog rätt långt. Mer kan du köpa sen om du behöver.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore oerhört intressant att få höra vad en inspiron 8200 ägare med liknande konfig har att säga.Hur det fungerar att spela spel på den.

 

Det lutar väl åt Dell hållet.Just för att jag kan välja grafikkort och annat.

Om jag nu skall köpa en så väljer jag nog ATI Mobility Radeon 9000 64MB i den.

 

Men duger en 1.7Ghz processor i övrigt?

Det är inte för klent eller?Det kostar ju en slant att kliva upp några steg i processor kraft.

 

Sedan en kanske dum fråga,men frågar man inte så vet man ju inte.

 

Kan man själv lägga in mer RAM minne i en bärbar?Eller får man skicka in den?

 

Jag tackar o det ödmjukaste för era svar och tips! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man själv lägga in mer RAM minne i en bärbar?Eller får man skicka in den?

 

Beror på hur den är bestyckad vid inköpet. De flesta bärbara har en 'fast' plats, samt en som är nåbar för användaren.

Om du vill göra det så enkelt som möjligt ser du till att beställa en som har den andra platsen tom, dvs allt minne på den fasta platsen.

Det kan bli lite dyrare dock.

 

När det gäller Dell tror jag att du kan välja t.ex. 2x256 eller 1x512 där det senare alternativet då alltså är dyrare.

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Minne är bra men 256 räcker nog rätt långt.

 

Underskatta inte behovet av minne på en bärbara, inte så att det drar mer men att HD'na i en bärbar är långsammare än i en stationär så om burken blir tvungen att swappa ut minne till HD'n så får du en högre bestraffningen än du skulle ha fått i en normal stationär.

 

Därför satsa hellre på mera minna och en långsammare CPU det tjänar du på i längden.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundera en gång till.

Är du säker på att det är en bärbar du skall ha? Pris- och prestandaskillnaden är fortfarande ganska stor. Du kanske skall fundera på en vass stationär maskin och en slöare/billigare bärbar istället. Det KANSKE passar dina behov bättre.

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En allround ganska kraftfull sak som skall klara av att spela de allra nyaste spelen.

 

Glöm det säger jag bara ;)

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag få en referens på hur bra eller hur dålig grafiken kommer att bli?

 

Jag har fattat att jag inte kan förvänta mig ett lika bra resultat som i en stationär monstermaskin.

 

Jag har en PII 450Mhz med ett Geforce

2 Mx400 64Mb.Blir grafiken på en Inspiron med ATI 9000 64DDR sämre,

bättre eller likadan?

 

Jag skall någon gång i framtiden köpa en stationär.Men har pga av tillfällig utrymmesbrist inte den möjligheten .Vill heller inte bara kasta bort en fullt fungerande dator.Även om tiden har runnit ifrån den.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...