Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extra avgift på tomma CD


Sture888

Rekommendera Poster

Jaha. Så ska CD.n bli dyrare på grund av all piratkopiering. Som att ge alla skulden. Du som kund blir tvungen att böta innan du ens öppnat förpackningen, låter verkligen rätt?

 

Så ska förmodligen hårddiskar också blir dyrare. Men seriösa användare bryr man sig inte om. Tänk er de som gått över till digitalt och har en dyra grejer, de ska oskyldig få betala denna extra avgift enbart för att spara sina fotografier på CD.n

 

All lagringsmedia ska förmodligen bli dyrare.

 

Är det inte bättre att redan som barn från 2år sitta i fängelse i förebyggande syfte för piratkopiering hmmm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte på något sätt försvara avgiften men den är faktiskt inte alls relaterad till piratkopiering. Den ska täcka "förlusten" som upphovsrättslagen orsakar upphovsmännen/skivbolagen genom den helt lagliga exemplarframställningen för enskilt bruk när du ger en kopia till din syster eller polare (dvs någon som inte är utomstående).

 

Det är inte heller något nytt påfund, kassettskatten har funnits ett bra tag.

 

Det vore intressant att veta hur det går till att höja skatten ifråga, man kan ju föreställa sig hur IFPI ringer regeringen och berättar att man vill ha en miljard till eller diktera en ny upphovsrättslag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Nu menar du väl de dyrare "Audio CD-R"-skivorna?

 

Det är väl därför de är dyrare än vanliga CD-R?

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - ”Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful”

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Det här har de pratat om tidigare, vet inte om de gick igenom då; skivorna blev fortfarande bara billigare & billigare... Nu är det jättebilliga köpte sist ifrån UK för 2kr/st och det var ingen B-kvalitet.

 

Jämför 1.45kr(Uk) med 5kr(Sverige) så ser vi hur mycket pålägg som företagen redan lägger på, tycker detta borde skapa en större debatt...

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu menar du väl de dyrare "Audio CD-R"-skivorna?

Det är väl därför de är dyrare än vanliga CD-R?

 

Är det? Är de verligen bättre lämpade för musik? Trodde märkningen "Audio" enbart var ett sätt för skivtillverkarna att få oss konsumenter att tro på ett något mervärde i dessa skivor. Ett mervärde som får oss att betala lite mer.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, de har kassettskatt... Det är dock inte bara därför de är dyrare än vanliga CD-R. Att de är dyrare beror i huvudsak på två saker, för det första att det är mindre volymer i tillverkningen och för det andra för att tillverkarna vet att de stackare som har köpt CD-R Audio-brännare bara kan använda just Audio-skivor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har alltså ingen betydelse om jag då bränner mina bilder från semestern som syster också vill ha på en cd som var med?

Då handlar det ju inte om något olaglingt, enbart mina privata bilder.

 

Går det inte att få tillbaka dom pengar man betalat extra för. Att lämna in sina CD.n för gransning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missade min punkt, det har inte med olagligheter att göra alls. Det är en skatt som ska finansiera lagligheter. Det är lättare att plocka en krona per CD-R än att plocka ut 180 spänn från de som gör helt laglig kompiskopiering.

 

Återigen, jag sa inte att jag tyckte det var en bra skatt. Jag sa bara att den faktiskt inte alls har med piratkopiering att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att tillverkarna vet att de stackare som har köpt CD-R Audio-brännare bara kan använda just Audio-skivor.

Vad är det som är skillnaden mellan vanliga CD-R och CD-R Audio skivor? Rent tekniskt alltså! *nyfiken*

 

Om de följer samma standard, dvs CD-standarden så ska de väl inte kunna vara olika, pga licensvillkoren osv...?! Eller så är kanske inte Audio-skivorna CD-s?!

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sluta köp cd skivor då går priset ner

tillgång och efter frågan styr väll mest priset. kostade inte en cd ca 120-130kr styck ett tag nu 2-10kr styck

 

så jag tycker inte man ska gnälla utan gillar men inte läget så sluta att köp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är att de har stöd för Copy-biten som även DAT och MD har, den biten ser till att du bara kan göra en digital kopia.

Det är en del av CD-standarden (för just CD-R Audio) så det är inget licensbrott.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. Har du någon länk till lite mer, samt "lättsmält" info om det där? Blev lite nyfiken.

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

[inlägget ändrat 2002-11-15 23:25:40 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...