Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fryser – igen...


Potentilla

Rekommendera Poster

Apropå mina tidigare inlägg ”Datorn fryser vid start”.

 

Trodde att allt var OK, vilket inte var sant. Efter ytterligare några starter, så frös iMacen igen. Drog jag ur modemkabeln så gick själva starten bra men datorn frös när jag stack i modemets kontakt igen. En omstart med omstartsknappen fungerade ofta men inte alltid.

 

Provade med att ansluta scannern, brännaren, digitalkameran och Floppydsken till USBporten och det gick bra, inte en enda frysning.

 

Alltså måste det ha att göra med ISDNmodemets nya drivrutiner som jag installerat. Jag var så glad för den uppdateringen, som (när datorn inte frös) möjliggjorde hämtning av alla typer av filer, vilket jag tidigare haft problem med.

 

Nu har jag provat med att installera om uppdateringen. Det råder olika uppfattning om (beroende på var man läser om just mitt modem, isdnVigor 128 DrayTek) ifall man ska ha svenskt eller engelskt, om man ska ha USBkontakten i eller inte vid installation. Mina gamla drivrutiner var engelska men jag kör svenskt Mac OS 9.1. Jag har provat alla installationsvarianter och mellan varje installation har jag plockat bort alla (tror jag) de gamla filerna men datorn fryser ändå.

 

I ren desperation har jag återinstallerat mina gamla drivrutiner och datorn startar nu snällt igen men jag är tillbaka på noll – jag kan inte ladda ner t ex apples filer eller titta på QuickTime-trailers.

 

Suck.

 

Agneta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det inte fungerade, det verkade ju så lovande till en början.

 

Jag har börjat leta på nytt, men behöver veta lite mer om din dator för att komma vidare.

Exakt vilken modell har du? Det står "Family Number: Mxxxx" någonstans på datorn.

Hur matas CD in/ut, kommer det ut en mojäng och hämtar CD:n eller får man själv trycka in CD:n genom en öppning i skalet? (Låter kanske lite rubbat att fråga efter detta, när det är ISDN som strular, men det används ibland för att skilja iMac-modeller åt.)

 

Följde det med något program i ISDN-installationen, som man kan göra inställningar i ISDN-modemet med?

 

På DrayTek rekommenderar man att använda samma språk på ISDN som MacOS. Deras info verkar ganska tunn i övrigt så det är svårt att bedöma hur väl det stämmer.

 

Helt obestridligt är i.a.f att det är fredag hela da'n idag och att det snart är dags att gå hem...

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Sudden, jag hade aldrig vågat hoppas att du skulle orka bry dig ännu en gång. Här är uppgifterna som du efterlyste och lite till.

 

Family Number: M5521

Inköpt dec 1999 då modellen var nyutkommen.

 

• 350 MHz, G3-processor

• 512 K direktkopplad sekundärcache

• 6 GB Ultra ATA hårddisk

• ATI RAGE 128 VR 2D/3D-bildskärmskort med 8 MB bildskärmsminne (SDRAM) och AGP 2X

• Frontmatad CD ROM-enhet, 24-dubbel hastighet (max). (En lätt puff och skivan sugs in i öppningen.)

• Två USB-portar, 12 Mbit/s var

• Mac OS 9.1

 

Inställningsprogrammet ”isdnVigor 128 Kiosk” med rubrikerna: Monitor, MSN, Switch Option och PPP Setting följde med installationen.

 

En iakttagelse; På modem-emballaget står: DrayTek isdnVigor 128 USB-based ISDN TA.

I guiden som medföljde står att man ska ansluta via ”Vigor 128 USB TA” men det finns inget TA i mina inställningsalternativ, så jag ansluter via ”Vigor 128 USB”. Detta gäller båda driverversionerna.

Men – i kioskprogrammet under Monitor, gamla versionen (V2.25A eng) står Status: Vigor 128 active. I den senare (frys-)versionen (V32 svensk) står Status: Vigor 128 TA aktivt trots att anslutningsinställningen under Modem inte har något TA i namnet.

(Det här blev trassligt, gick det att hänga med?) Vad betyder detta TA?

 

Har ingen telefon eller fax kopplad till datorn.

 

Hu vad snabbt tiden rusar iväg då man sitter framför datorn, nu ska jag också fira helg.

 

Agneta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte oroa dig för att jag ska krokna.

Blir det bara lite tid över emellanåt så är det alltid nyttigt med lite mentalt växelbruk, (=göra nå't annat en stund).

 

TA står helt enkelt för Terminal Adapter.

 

Bra med all info om datorn.

Kollar vidare som sagt men det kan ta några dagar, för just nu är det mycket annat som jag hellre hade velat skjuta på ett slag. :)

 

Återkommer när det lugnat ner sig lite...

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej Agneta,

 

Har äntligen hunnit kolla vidare men hittade inte så mycket mer.

 

Följande två uppdateringar bör ha gjorts på din iMac:

 

- Vid 9.1-uppdateringen, sökväg på MacOS 9.1-CDn:

CD Extras/FirmWare Updates/iMac FirmWare Updates/For iMac (Slot-loading CD-ROM)/iMac Firmware Updater. Kolla med den som gjorde installationen.

 

- iMac Firmware Update 4.1.9, som jag tror att du laddade ner med Programuppdatering i "första ronden".

 

Med ledning av att all annan USB-utrustning fungerar så tror jag att problemet är hyfsat isolerat till isdnVigor, vars olika drivrutiner lyckats orsaka lika många olika hängningar.

Att byta ut isdnVigor till tex. Zyxel Omni.net USB, som jag har hört fungerar bra, kan då vara den snabbaste och bästa lösningen. En sådan kostar ca. 600:- plus moms tror jag.

 

- Här är en länk till övriga uppdateringar som inte direkt har med problemet att göra men som jag hittade ändå (om du skulle behöva dem av någon annan anledning):

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58174#iMacdv

 

Hoppas att det löser sig för dig!

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sudden. Jag är verkligen tacksam för allt besvär som du lagt ner för att lösa mitt problem.

 

Har tagit till mig dina synpunkter men nu lägger jag projektet på is några veckor framöver. Jag kan ju alltid tillfälligt uppdatera modemet eller köra analogt om behovet att ladda ner filer eller titta på trailers skulle bli trängande. Jag (du) har trots allt lärt mig en massa nytt genom alla turer av frågor och svar, så inget har varit förgäves.

 

Länken som du tipsade om har jag lagt till mina bokmärken. Jag lär säkert få anledning att återkomma till detta forum.

 

Många goda lussebullar önskar

Agneta

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Agneta,

 

Kul att det som är avkopplande (=noll besvär av fem möjliga) för mig kan få en ytterligare betydelse.

På fredag blir det "Shift+Kringla+nolla" för en veckas jul-vila, möjligen ett eller annat eforum-besök...kanske...

 

Ha det gott!!

 

/Lars

 

Ps. Du har verkligen valt rätt årstid att lägga projektet på is...-5°C i skuggan... :) Ds.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sudden.

 

"Du har verkligen valt rätt årstid att lägga projektet på is...-5°C i skuggan..."

 

Det kanske är därför som iMacen fryser...

 

Agneta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...