Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel, Word Problem (igen)


Amir

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Det här är ett nygammal problem tycker jag (det finns mycket på nätet om detta) men jag får inte rätt på det ändå.

 

Vi kör ju NW 4.2 och har en hel del mappar utdelade på server. En katalog som innehåller excel och word filer ställer till stora problem... Användare har bara läs och skriv rättigheter i katalogen.

 

Att öppna filer är inget problem men att spara ändringarna ja, det är problem... (allt fungerar utmärkt när användarna har fulla rätigheter...)

 

Jag har testat allt som finns på support.novell.com och här på e-forum men ingeting hjälper.

 

Om det är någon som vet något nytt så skriv gärna... Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har nog att göra med Word och Excels speciella sätt att hantera filer. När du ska spara en ändrad fil så sparas först en ny kopia av den under temporärt namn, sen tas originalfilen bort, och slutligen ändras namnet på den temporära.

Om du slänger in rättigheterna ©hange och (M)odify så kanske det fungerar bättre?

 

Normalt sett har ju användarna rwcemf rättigheter i de kataloger där de ska kunna spara filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

 

Du har rätt att användarna har ju normalt RWECMF rättigheter..men i sina hemkataloger.

 

Användarna har ju RWCMF (utom Erase)i den katalogen (vi vill inte att dem ska ta bort någon fil). När jag lägger till (E)rase så fungerar allt och det måste ju vara pga att Word/Excel måste ta bort tempörera filer som skapas under själva arbete med dokumentet, eller hur?

 

Det skulle kanske hjälpa om man ändrar i Word/Excel plats där tempörera filer ska sparas?!?

 

Jag testar det imorgon och hoppas att det fungerar...

 

Det som irriterar mig mest är att allt detta fungerer perfekt i WinNT...

 

P.S: Visst kan man återskapa filer från beckupen eller med Salvage Files om de blir raderade men det är ju ändå onödigt arbete med tanke på att man har ändå mycket att göra som tekniker...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...