Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

tvinga resurser


Spacerunner

Rekommendera Poster

Kan någon förklara för mig hur man tvingar datorn att hitta ljudkortet?

En bekant har en gammal Pentium 75 MHZ och har nu formaterat hårddisken efter det hittas inte ljudkortet.

Ljudkortet är ett Sound 16 det är allt jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man går till kontrollpanelen och letar up, lägg till ny maskinvar och pekar till drivrutinen som är avsedd för kortet. Jag kan förklara lite snabbt om drivrutiner. Drivrutiner är samling småfiler som ska installeras när du har stoppat i tex,ett expansionskort. Drivrutiner krävs för att datorn ska förstå vad kortet klarar av och är därför produktspecifika, det finns dock undantag. Med "standard drivrutin" har man fastslagit en lägsta standard för vad alla kort i en produktserie ska klara av. Om man har PNP moderkort, hårdvara och operativsystem, slipper man idag att installera kort manuellt pnp gör att datorn känner av vilka kort som sitter i datorn och istallerar drivrutiner automatiskt, förusatt att dessa finns i operativ systemet. Så är inte fallet med en gammal dator med win 95, då kallades PNP för Plug And Pray.

Testa att ladda ner från http://uk.europe.creative.com/support/

För att vara säker kan du kolla på kortet och skriva ner alla siffror.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefanowich,

Tack för en utförlig beskrivning av tillvägagångssättet.

Han har redan försökt via lägg till maskinvara men har inte lyckats hitta rätt filer, han har också bytt kortplats, gjort omstart utan kort och åter satt in det men inget hjälper.

Skall kolla på den länk du tipsade om, får se om är finns något användbart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...