Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SDRAM 256 visar 128 bios


NoiseKiller

Rekommendera Poster

En bekant har problem.. Han har nyligen köpt 2 st 256 Mb-minnen ifrån komplett (art nr 101892) och när han stoppar i dem i de tilltänkta maskinerna säger bios att det bara är 128 Mb-minnen.

Är det någon inställning i bios man ska göra eller vad är det som kan vara tokigt?

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

moderkortet inte kan hantera större än 128 MB?
Min tanke med. Men han påstår att det är relativt nya prylar - och moderkort som stödjer SDRAM måste väl samtidigt stödja mer minne tycker jag...?

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mångpysslaren

Har inget svar, bara samma/liknande problem.

2x256MB visar bara 256MB, 128+256MB visar 384MB. Enligt manualen till moderkortet ska det klara upp till 512MB ram (instruktionen för att uppgradera ram anger att man bara sätter in ram och startar datorn). Har inte kostat på någon bios uppgradering (kostnad ca 700kr), men det kanske är nödvändigt?

 

-mångpysslaren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

moderkort som stödjer SDRAM måste väl samtidigt stödja mer minne tycker jag...?

 

Nope, det är ett ganska vanligt problem från Pentium2/3-tiden - äldre moderkort som bara hanterar ett visst antal banker per minnesmodul, lär också stå i handboken till datorn vilka typer som fungerar. Enklast är att bara köpa 128MB-moduler, svårast är att leta reda på 256MB-moduler som är uppbyggda på det sätt som stöds, tyvärr är dessa ovanliga i dagsläget.

 

Det finns självklart flera andra skäl till problemet också, men ovanstående är det vanligaste. Och det hjälper sällan (aldrig?) att uppgradera BIOS. Och varför kostar det 700 kr förresten, det låter juh som stöld?

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
moderkort ????

Fick lite mer info angående minnena. Trots att datorn bara körs med en 256Mb-modul visar den 128Mb i bios och Windows. Sandra uppgav att det var en 256:a.

Moderkortet är ett Microstar ms-6163 (i440bx) och hur jag än Googlar hittar jag ingen vettig info om detta kort. MSI (?) verkar inte ens ha kvar kortet på sin hemsida..?

Någon som kan hitta vilka minnesstorlekar detta kort hanterar? Jag såg en siffra på 768Mb någonstans men den kändes inte tillförlitlig av någon konstig anledning. ;)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Enklast är att bara köpa 128MB-moduler, svårast är att leta reda på 256MB-moduler som är uppbyggda på det sätt som stöds, tyvärr är dessa ovanliga i dagsläget.
And the story continues..

Bytte 256-minnena mot 4 st 128:or (2 i varje burk) vilket resulterade i att bios visade 128Mb. Skit tänkte vi och tänkte skicka tillbaka en 128 från varje burk. MEN! Med bara 1 st 128Mb-minnesmodul i visar den bara 64Mb!?

Och nu kommer en kollega som igår köpt 2 st 128Mb-moduler till sin gamla gamla dator och säger att han med konfigurationen 128+128+32Mb enbart får upp 180Mb internminne.

Moderkortet läser bara halva minnet, men varför!?

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja 700 kr hade varit dyrt för en biosuppgradering särskillt då det inte hade hjälpt.

Råkade av en slump kika förbi under Minnendatorbutiken.se.

2. Tänk på att dagens PC133/SDRAM oftast har 32MB/chip. Detta innebär att äldre (ca: 2år) moderkort kan ha problem med att detektera den fulla minnesmängden då de ofta ej klarar mer än 16MB/chip.

 

Fick också höra att ett st 128 Mb-minne med 16Mb-chip kostar 200 kr mer än två st 128 Mb med 32Mb-chip. Resultatet i bägge fallen är 128 Mb internminne.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...