Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

dubblat RAM = prestandaökning?


bmwjohan

Rekommendera Poster

jag har en PII 400Mhz och jag har problem med att kolla på en hel del avi filmer. min dator är snäppet för långsam för dessa filmer.

jag har ett RAM på 128

om jag skulle uppgradera till 256 tror ni då att det skulle bli någon skillnad när jag kollar på film. blir det bättre prestanda? isåfall hur mycket bättre ungefär.

som det är nu så rycker mina filmer lite grann men det som är mest irriterande är att ljudet ligger fel jämfört med bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte vad jag har för grafikkort faktiskt. men jag tror att det är ett gforce 2.

datorn är kanske 4-5 år gammal så jag vet inte ifall gforce 2 fanns då.

 

jag kör win 98, men jag skulle kunna uppgradera till win 2000 ifall det funkar snabbare.

 

jag har typ 9G minne på min dator. det mesta är fullt hela tiden. brukar kanske ligga på en 2G ledigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Om du har en compaq så har du troligtvis ett 4 eller 8 mb ATI kort. Köp ett snabbare kort. Jag köpte ett billigt geoforce och fick mycket bättre fart på datorn...Spelen flyter mycket bättre osv...

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HejDu!

Det låter som det jag fick hem som pesonal-PC för fyra år se'n.

Jovisst gör det en massa att skaffa mer RAM-minne, i ala lägen. Men jag tror att det gör mest om du skaffar ett nyare grafikkort med 64 MB minne. Det du nu har har säkert inte mer är 8 MB minne. Där blir det stor skillnad.

Jag själv har ett grafikkort på 64 MB i en PII 400 MHz - det funkar alldeles utmärkt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det har egentligen inte så mycket med grafikkortets minne att göra som med grafikkortets hastighet. Nu är egentligen frågan "akademisk" eftersom det knappast säljs några grafikkort med mindre än 64MB minne idag till konsument. (Till företag som skall ha "kontorsdatorer" säljs det fortfarande väldigt enkla grafikkort)

 

8MB grafikkortsminne är tillräckligt för "alla" 2D-tillämpningar som finns, egentligen. Resten går åt för eventuella 3D-grejor. Där går det åt rejält med minne, och jag är nästan övertygad om att inte ens 128MB kommer att räcka i längden. Kanske ser vi 1GB om ett par år?

 

Det det handlar om är att datorn måste ha tillräckligt med arbetsminne. 256 MB för en gammal maskin (P2) är nog tillräckligt, men för en nyare burk är nog 512 "lagom". Något som folk glömmer av när de köper massor av minne är att minneskretsarnas "möjligheter" (risk) till fel ökar om inte exponentiellt, så åtminstone rejält med minnesmängden. ECC-minnen borde vara regel vid minnesmoduler över 256MB. Det är nämligen ytterst svårt att tillverka felfria STORA minneskretsar..

 

Nu har jag väl svamlat ut lite, men jag skall försöka fatta mig kort:

1) Ett AGP-kort som passar ditt moderkort och som är någorlunda billigt är bäst. (det är inte säkert att moderna AGP-kort passar ditt moderkort)

 

2) Stoppa i minne så att du åtminstone har 256MB. Större minneskort än 128 MB är det inte säkert att ditt moderkort stöder.

 

3) Stoppa i en ny stor lågpris-HD.

En 120 GB 5400RPM är troligtvis både jättemycket större och snabbare (dubbelt upp!) än din nuvarande HD. Den kan du när du köper/bygger ny ator ha som andradisk. Funkar utmärkt som backup/"filförråd" med filmer och mp3..

 

Och kan du inte formatera hela med ditt gamla moderkort, strunt samma! Du kan ju alltid använda en del i alla fall, och då får du ändå en större disk samt SNABBARE!

 

 

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en dell dator.

jag får ta och kolla upp mitt grafikkort. hur mycket får man ge för ett 64 MB grafikkort? på ett ungefär.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag kollat vad jag har för grafikkort i datorn.

det är ett STB nVidia ZXV 8MB.

inget kort som jag hört talas om förut men 8MB talar sitt tydliga språk.

måste jag köpa ett nytt med 64MB eller duger det med ett på 32MB?

kan ni rekommendera några billiga som duger?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Du måste kolla om det är integrerat på moderkortet eller om det är ett "riktigt" kort. Kolla också om det är AGP eller PCI.

 

Är det ett AGP-kort så borde det gå att stoppa i ett nytt. (Men det är inte säkert, för den första AGP-standarden är inte kompatibel med nyare kort, tyvärr)

 

Ett Geforce2 MX med TV-ut (32MB) funkar i så fall fin-fint (om din AGP-anslutning är kompatibel, den måste stödja minst AGP 2x) Prisläge cirka 500:- Givetvis finns det dyrare och bättre kort, men skall du bara titta på "tv", och spela ytterst lite så funkar kortet helt okej.

 

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska kolla ikväll när jag kommer hem. men jag är rätt säker på att det är ett "riktigt" kort för när jag installerade om datorn(med win95) så var jag tvungen att ladda ner drivrutiner för grafikkortet separat. om det var integrerat borde väl win95 skivan ha klarat av det på egen hand.

 

jag ska snoka om det är agp eller pci.

 

jag såg faktiskt ett geforce med 64mb på www.dustin.se för typ 550kr. det verkar billigt. den behövde också minst agp 2x.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Integrerade grejor kan uppföra sig "drivrutinsmässigt" som "lösa kort". Det bästa är att öppna burken å titta efter..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hittade lite fakta om mitt kort på internet.

 

http://support.ap.dell.com/docs/video/stbzx/specifications.htm#General

 

man kan se att det är ett AGP där i alla fall.

 

sedan hittade jag en bild på det på en annan sida.

 

http://support.ap.dell.com/docs/video/stbzx/graphic.htm

 

verkar alltså som att det inte är integrerat.

 

suveränt.

 

då måste jag bara kolla upp "om din AGP-anslutning är kompatibel, den måste stödja minst AGP 2x" som någon skrev. detta vet jag inte hur jag gör. hur gör jag det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Är det en dell du har? Kolla i så fall vilken dell och slå upp den på dells sida. Annars är det enklast att kolla på moderkorttillverkarens sida. (om det inte är en märkesdator). Jag tror att du kan köpa ett nytt AGP-kort och stoppa i. Men jag är inte 100.

 

Du bör nog ändå kolla att det sitter ett "löst"/riktigt AGP-kort i burken, för dedär kretsarna KAN vara integrerade på moderkortet också. För några år sedan var det ganska vanligt att ha integrerad AGP-grafik på märkesdatorer men inte ha någon AGP-kontakt... Men det ger ju sig så fort du öppnar burken. Vad du än gör så köp det nya grafikkortet på öppet köp, så du kan lämna tillbaka det om det inte funkar.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok nu har jag varit och köpte mig ett grafikkort. det blev ett geforce 2 400mx med 64Mb grafikminne.

 

jag har meckat in det i datorn och installerat det.

 

och resultatet?

 

sämre än förut.

bilden hackar inte längre, men det har blivit sämre bildkvalité på filmerna och ljudet ligger fortfarande fel.

 

hur fan kan det bli så? jag sa att jag hade en pII till killen i butiken och han sa att då funkar det här kortet bra.

men sen när jag läste i instruktionsboken till kortet så stod det pIII som krav. är det därför det funkar dåligt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bilden hackar inte längre, men det har blivit sämre bildkvalité på filmerna och ljudet ligger fortfarande fel.

 

Att ljudet ligger fel kan inte grafikkortet hjälpa upp...bildkvaliteten kan du antagligen förbättra genom att installera dom senaste drivrutinerna från http://www.nvidia.com/ , om du inte redan har gjort det ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag fått mitt nya grafikkort att funka bra. jag körde en defragmentering och sens dess har ljudet funkat med filmerna. jag hade enormt mycket fragmentering på min dator.

 

får man inte med dom senaste drivrutinerna när man köper kortet i affären?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nej det måste man inte, det är egentligen beroende på vad det är för produkt, och i vilken form (bulk/retail) du köper den.

 

Hursomhelst, grafikdrivrutiner uppdateras så ofta så det är bara hämta de från grafikkorts företagen, i det här fallet är det nvidia.

 

Om du kör Win95/98/ME:

http://download.nvidia.com/Windows/40.72/40.72_win9x_WHQL.exe

 

Om du kör Win2000/XP:

http://download.nvidia.com/Windows/41.03/41.03_win2kxp.exe

 

Se till att fixa skärminställningar efter installationen.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska testa och ladda ner dom nya drivrutinerna ikväll så får vi se om det blir ännu bättre.

 

vad är det för skärminställningar man skall fixa. alltså förutom att ställa in att man vill ha tex 1024x720 och välja 32 bitar på färger.

har du några mer inställningar jag bör göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...