Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Platinum med Driver II


Berndt Häggbom

Rekommendera Poster

Berndt Häggbom

Hej!

 

Nu är det panik!

Jag ska redigera en körskiva som ska släppas den 1 dec.

Har ett SoundBlaster Paltinum med Driver II (Win XP Prof). Men jag får ingen kontakt mellan ljudkortet och drivern. Dvs. digitalingången funkar ej. Inget låter i lurar som ansluts till Drivern. Har uppdaterat drivrutinerna (1.0.0.1). Bytt flatkabel.

Vad gör man?

 

Berndt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

ASUS A7V.

 

Men det konstiga är att det har funkat för ca ett halvår sedan!

 

/Berndt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

Helt rätt - från W Update har det kommit massor med uppdaterinar.

Tankade hem och installerade VIA 4in1 dirver, fick blåskärm (0x86427532 osv vid omstart.

Driver II fortfarande död!

 

/Berndt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så kul med blåskärm....

Kan vara drivaren till ljudkortet som är uppdaterad från MS också.

 

/Kjell

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm....Då skulle jag avinstallera allt och starta om datorn för att testa om den hittar allt igen.

 

/Kjell

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

Jaha - deletat i enhetshanteraren, omstart, ingen skillnad, återgång till tidigare drivrutiner - fortfarande död Driver II.

Paniken börjar krypa i kroppen!

 

/Berndt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Se gärna till att ha senaste VIA 4in1 (just nu version 4.43) du hittar dem på http://www.viaarena.com/?PageID=2

2) Har du installerat drivrutinerna från CD-skivan - det kan vara rätt dumt. Om du kan, avinstallera allt som har med Creative och Soundblaster att göra som finns på "Lägg till/Ta bort program" udner Kontrollpanelen.

3) Du säger att du har hämtat de senaste drivrutinerna, bara för att kolla, gå till http://se.europe.creative.com/support/drivers/welcome.asp och markera "Sound Blaster Live! Platinum 5.1" under products, Windows XP som OS, Driver som "file type" och "Any language". Tryck Search. Det du skall kunna ladda hem är Live! DriverPack 17/07/2002

 

När drivrutinerna är installerade har du en ny grupp, "Creative", under startpanelen. Välj under den "Sound Blaster live!"->"Creative Diagnostics". Tryck Next, tryck next igen, tryck Start Tests. När testen är klara skall det (förhoppningsvis) vara gröna bockar framför varje rad, samt ett grönt "Pass" efter varje rad. Om det inte är det, tryck "Begin Fix" - och när det är klart, testa igen.

Om du inte får grönt på varje rad ens efter fix, skriv en rad här om vad som är fel.

Om du har grönt på varje rad - men det ändå inte funkar... Då får du nog titta på andra lösningar - som patentlösningen nummer 1... Installera om hela WinXP från början (det här kan vara en snabbare lösning än felsökning - beroende på vad som är fel).

 

Förresten - du säger att du har bytt kabel?? Om du menar kabeln mellan kortet och Live!Drive-enheten så undrar jag var du har fått tag på en andra kabel?? För du har väl inte bytt mot en vanlig IDE-kabel eller något annat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sätt kortet i PCI-slot 4.

mekade också med ett sånt moderkort nu i helgen som ja hade stora problem med. Men nu funkade det.

I mitt fall vare NV-kort som bråkade iofs.

Stängt av det inbyggda ljudet, om du har det?

 

[inlägget ändrat 2002-11-02 19:47:48 av Trracer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

Stort TACK för alla omsorgsfulla och utförliga tips om lösningar till ljudkortseländet.

 

Ska testa de två senaste förslagen.

Återkommer under söndagen om resultat.

 

/Berndt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av mina burkar har oxå ett Asus A7V och ljudkortet i den är ett rätt gammalt Soundblaster Live 1024. Drivisarna jag använder för det ljudkortet är egentligen avsett för ett Soundblaster Live! 5.1. Köpte nämligen ett sånt kort till min andra burk tidigare i år och drivisarna på den medföljande CD-skivan är daterade 03/18/02. Det funkar alldeles utmärkt att köra samma drivisar för både 1024- & 5.1-kortet!

 

Samtidigt med drivisarna så installerades också AudioHQ. Och det viktiga i AudioHQ är att man under "Speaker" bockar för att man ska använda digital-utgången! Annars är den stendöd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...