Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

session


grxAndy

Rekommendera Poster

Finns det nått sätt där man kan hämta username när man loggar in och lägga det i en session("username") för att sedan kunna lista alla som är online från session.. typ loopa igenom session och visa vilka som ligger där..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du kan inte loopa igenom samtliga sessions eftersom de är knutna till en viss användare. Men du kan ju lägga namnet i en array i Application som du då får rensa bort utloggade personer från när de loggar ut eller i session_onend i global.asa.

 

Lita dock inte 100%-igt på global.asa

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det svåraste blir ju att ta bort användarna här eftersom dom ligger i global.asa , fungerar det verkligen att ta bort med session onend. jag vet att man inte kan ta bort från db i session onend men det kanske går med application i global.asa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har provat att ta bort data från db i session onend utan global.asa och inte fått det att fungera.. men det kan ju hända att jag gjort fel.. även pratat med andra om det men inte kommit fram till någon lösning.. om du lyckats skulle jag bli glad om du kunde visa hur.. eller en kodbit..

mvh/Andy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Global.asa är ju en fil som innehåller fyra funktioner:

Application_onStart - körs när servern startar

Application_onEnd - körs när servern stoppas

Session_onStart - körs när en session startar (när en besökare kommer till sidan)

Session_onEnd - körs när en session avslutas antingen genom timeout eller session.abandon

 

Så om du i session_onend lägger in kod för att plocka bort poster ur en databas eller vad som helst så utförs det när sessionen dör för den användaren. Själv använder jag aldrig global.asa eftersom allt för många säger att den inte riktigt funkar som den ska hela tiden.

 

Du kan kolla följande tråd för att få lite tips om hur du kan göra istället utan global.asa:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=351076

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frågan är ju om den då tar bort när man stänger webläsaren eller när session timeout blir efter 20 min,..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dör av det som kommer först (väl?) Session använder ju cookies för att koppla ihop besökaren med rätt session. Och cookies dör ju när man stänger webbläsaren om man inte deklarerar nåt annat, och det gör man ju inte med sessions.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...