Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nykomling


SoapFlanders

Rekommendera Poster

Tjena.

 

Behöver lite mer info. Jag har tänkt mig att installera RedHats Linux 8.0 på min dator. Har aldrig tidigare kört Linux, men eftersom vi kör det i skolan tycker jag det vore bra att kunna pilla med det hemma också.

 

Min dator är en P4 2.0ghz, 512ram o geforce 3 kort. Jag har två hårddiskar. en 60 och 120gb. Den som är på 120gb sitter som slave. och den vill jag helst inte röra eftersom jag har en massa filer där som jag vill ha kvar.

 

Idag kör jag WinXP och de vill jag kunna göra sen också. Jag vill alltså båda ha XP och Linux. Min fråga är hur jag bäst ska partionera disken, och hur man gör för att fixa en boot meny.

 

Säg att jag partiotionerar min C disk till 35/25 och kör WinXP på den stora och Linux på den mindre partitionen. Ska jag sen partitionera den mindre i x antal också för att linux ska fungera. Enlig RedHats hemsida stod där ju att man ska ha en swap partition, en liten boot partiotion och en root partition. 4 totalt då alltså. Eller tänker jag helt fel?

 

/anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man väljer att disponera linuxpartitionerna kan man diskutera länge. Hur du än gör så rekommenderar jag en separat partition för /var.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som namnet antyder lagras filer som ofta ändras i storlek under var (loggar, spools osv), och för att skydda resten av installation är det bra att ha en separat partition för detta. Detta om t ex något program får fnatt och börjar spotta ur sig vansinniga mängder loggar, eller om man blir attackerad (och därigenom genererar stora mängder loggar). Det behöver dock oftast inte vara någon stor partition (om man inte kör Debian), 100-200Mb brukar räcka fint.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...