Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudkablar...........


Johan12

Rekommendera Poster

Tja!

Jag har 2st. cd-snurror i min burk. Men bara ljud från en??!! Finns det plats för två ljudkablar någonstans, eller finns det bara för en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det KANSKE går att koppla in den andra vi line-in/AUX eller vad det heter på ljudkortet. Vet inte om kontakterna passar

Alt 2 är att fixas en utvändig kabel för den andra CDn. En kabel med 3,5 mm hanar i båda ändarna borde gå att koppla från CD-spelarens hörlursutgång till ljudkortet line in. Men hur det skulle låta vet jag inte.

Annars får du leka med lödkolven ock koppla ihop båda sladdarna till en kontakt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Eller så får du bygga en enkel mixer och mixa ihop ljudutgångarna till en.

 

Borde kunna funka med bara två motstånd pre kanal

Vira ihop jorden på ljud utgångarna till en.

Koppla sedan högerutg1. med ettmotstånd på typ 500 Ohm till ljudkortets ingång. Gör sedan samma ska med Utg2. Och likadant med vänster kanal.

typ så här:

 

I------I= L = --- 500 Ohm -- L IN

I CD1 I= R = --- 500 Ohm -- R IN

I------I= Jord = -------------I

I-- JORD IN

I------I= Jord = -------------I

I CD2 I= R = --- 500 Ohm -- R IN

I------I= L = --- 500 Ohm -- L IN

 

Detta borde fungera, med en något lägre ljudnivå som följd. Skälet till att sätta motstånd på sladdarna istället för att vira ihop dom direkt är att undvika kortslutningar och överbelastning i CD spelarens utgång/ljudkortets ingång.

OBS det finns bättre exempel på mixers som är bättre byggda med OP förstärkare, detta är en mycket enkel variant.

 

JAG GARANTERAR INTE ATT DETTA FUNKAR ELLER ATT DET INTE GER SKADOR PÅ UTRUSTNINGEN SÅ VAR FÖRSIKTIG!!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Ljunggren

Jag har nyligen skaffat en andra CD-spelare där jag kopplat den ena "som vanligt" och den andra via ljudkortets aux-ingång. Den som är inkopplad via aux låter dock bara ur en högtalaren, varför har jag inte kläm på ännu...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...