Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera externmodem i Mac OS 10.2!


Navi

Rekommendera Poster

Jag har en IMac 350 MHz, System Mac OS 9.2.2 Svenska!

Nu har jag köpt Mac OS 10.2 Svenska och har installerat

detta tillsammans med Mac OS 9.2.2, det går utmärkt!

Men jag har ett poblem!

Hur installerar jag ett externtmodem ("Todos SurfLite II USB") i Mac OS 10.2?

Där finns bara Internt Modem att välja på!

Jag har drivrutinerna och har installerat dom i Mac OS 9.2.2 där fungerar allt utmärkt!

Hjälp mej att installera detta i Mac OS 10.2, hur gör jag?

Tacksam för all hjälp!

M.V.H.

ERUTSJOHAN!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Micke!

Drivrutinerna för Mc 10 X har jag, hur skall jag göra för att installera dom. Jag har fått rådet att placera drivrutinerna i katalogen /Bibliotek/Modem Scripts och sedan välja Todos SurfLite Callbumping som modem i Systeminställningar i Nätverk!

Men jag finner inte Bibliotek och i Nätverk finns bara Internt Modem att välja på!

Frågerna är många!

Tack för du ställer upp!

ERUTSJOHOHAN

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hända att du måste in i root för detta då det är en hårdvara som ska installeras (och då i princip kunna användas av alla användare). Men jag kan inte svära på saken, prova dock.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Förlåt, du säger att jag måste gå in i root! Jag förstår inte vad du menar, hur går jag in i root, och vad är root? Förlåt en dummer!

M.V.H.

ERUTSJOHAN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Root är liksom överkurs typ... Mac OS X bygger ju på Unix och i vissa fall så måste man göra ändringar på "superduperanvändernivå" (dvs root) för att det ska funka. Det är liksom en administratörsnivå.

 

För att gå in i root måste man göra en massa krångliga saker, och det är inte sådär jättebra att gå in i root om man inte kan sina saker då man kan göra mycket skada på rootnivå.

 

Men som jag sa tidigare är det inte säkert att det är vad som behövs.

 

Jag gjorde en sökning på Apples sajt och hittade en länk, du kan väl börja där:

 

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106717&SaveKCWindowURL=http%3A%2F%2Fkbase.info.apple.com%2Fcgi-bin%2FWebObjects%2Fkbase.woa%2Fwa%2FSaveKCToHomePage&searchMode=Expert&kbhost=kbase.info.apple.com&showButton=false&randomValue=100&showSurvey=false&sessionID=anonymous|156544511

 

Apples supportsidor är annars väldigt informativa.

 

Min gissning är dock att du ska lägga in modemscrip i huvudnivån, till exempel:

 

Din hårddisk : Bibliotek : Modem Scripts : Ditt modemscript

 

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Petra!

Jag har fått det rådet förut!

Lägg in i min hårddisk : Bibliotek : Modem Scripts : Ditt modemscript!

Snälla jag hittar inte detta i Mac OS10 !

Giv mig ett svar om var och hur jag gör, är mitt Mac OS10 olika i förhållande till andras?

M.V.H.

ERUTSJOHAN

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du inloggad som Admin? Dvs är du ensam användare på din dator? Isåfall så borde du ha ett bibliotek i första nivån när du har OS X installerat på en hårddisk.

 

Om du har OS 9 installerat på samma hårddisk kan det förvisso vara att du måste in i OS X mappen först. Eller har du ett engelskt system, isåfall heter mappen "Library" och denna mapp ligger på samma nivå som mapparna "Program, System, Användare, Bibliotek (och sen kan det tänkas finnas några andra mappar också)".

 

I alla fall, det är på den nivån du ska hitta "Modem Scripts" och lägga in det aktuella scriptet.

 

Kan du leta dig fram till den nivån?

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Petra!

Nu har jag hittat rätt, men något annat än "Internt Modem" finner jag inte i Nätverk!

M.V.H. ERUTSJOHAN!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Micke!

Vet inte om det jag har fått från tillverkaren, är Drivrutiner eller något annat! Men dom skriver att dom har skickat Drivrutiner som heter "Todos SurfLite Callbumping".

Tittar man på dom genom Info, heter dom "Modemmanus" och skall läggas i katalog\Bibliotek\Modem Scripts välj sedan "Todos SurfLite Callbumping" som modem i Systeminställningar\Nätverk!

M.V.H. ERUTSJOHAN!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...