Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att hitta bild och lägga på min site


sami

Rekommendera Poster

Jag hittade en vanlig bild på internet(bilden är en sjuksköterska) och tänker lägga i en hemsidan som jag gjort för en vård företag .Jag vet inte om det är juridiskt okej eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan B Karlsson

Antagligen så är det INTE ok. Det är säkert någon som har rättighet till bilden och som kan bli arg om du använder den utan att betala för dig. Om du inte hämtat den specifikt från någon gratistjänst då (se till att gratistjänsten verkligen har rätt till bilderna dom erbjuder, många fuskar).

 

 

Generellt sett så ska man alltid ta kontakt med upphovsrättsinnehavaren, vilket kan vara en bildbyrå, fotograf, vanlig hemsidesnickrare, eller egentligen vem som helst (antagligen fanns det någon ansvarig för sidan du hittade bilden på?). Det kanske räcker att fråga om lov, det behöver inte kosta något.

 

I andra fall får man kanske ett nej som svar, för att dom inte vill ha sina bilder ihopkopplade med t.ex. din hemsida eller ditt företag.

 

mvh /

Stefan Karlsson

ITmaskinen.se

 

[inlägget ändrat 2002-10-25 12:27:40 av Stefan B Karlsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Stefan B Karlsson, dessutom - håller du på med en hemsida åt ett vårdföretag så måste det ju finnas några frivilliga sjuksköterskor där som kan ställa upp som modeller.

Ska hemsidan bli bra så gäller det väl att hålla kvalite från allt från ren kodning till språkbruk i texter och inte minst bildmaterial. Producerar ni ert eget bildmaterial så är ju fördelen att ni har upphovsrätt till det och kan använda bilderna på det sätt som ni önskar.

Vad ger det för intryck av ett företag som inte orkar producera eget material, utan snor från andra?

 

MVH/7 Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...