Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Egen Produktaktivering.


@dy

Rekommendera Poster

Hej! Jag skriver ett Delphiprogram och vill ha en typ av produktaktivering a. la Microsoft. Alltså ha något som kopplar programmet till en viss dator när väl programmet köpts. Har funderat på t.ex. MAC- adressen. Kraven är inte så "extremt" höga som Microsoft utan ska bara ses som ett sätt att ha en viss kontroll. Så frågan är förståss...

 

Hur får jag ett sådant nummer i en stringvariabel? är det någon som en liten kodsnutt?

 

Kan det finnas problem med att använda MAC-adressen? Om användaren inte har nätverkskort, vad händer då?

 

Finns det annat såsom hårddisknummer? Hur läser man av det?

 

Tack på förhand!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kodsnutt (men inte tillgänglig just nu, är på kundbesök). Min kodsnutt kräver dock att man har NetBIOS (tex Client for Microsoft Network) aktiverat.

 

Men du, vad händer om man byter nätverkskort i datorn? Eller vad händer om man har två nätverkskort (vilket inte är helt ovanligt, en Fjärranslutning och ett Ethernet).

 

Jag har nog läst Windows "serienummer" från registret. Även om användaren formatterar eller byter alla hårdvara så kommer han att installera samma windows. Tyvärr är inte numret unikt, eftersom en del människor har tendenser att installera med samma nummer på flera datorer, om du förstår....

 

Man skulle kunna läsa en kombination och även om något är fel (tex bytat nätverkskort) så ska programmet starta och notera förändringen.

 

Nästa problem: Hur ska du lagra denna information?

 

[inlägget ändrat 2002-10-23 09:17:21 av Mr Andersson]

[inlägget ändrat 2002-10-23 09:18:28 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig bra att låsa användare till en dator...

 

MAC address bör du inte använda då denna är lätt att ändra, om nu någon skulle vilja det, Dessutom är det inte alla som har ett nätverkskort.

 

vad händer när människan i fråga vill uppgradera sin dator, måste han då köpa en ny licens eller ?

 

hur som helst, här är en funktion som hämtar en hårddisks serienummer o lite till...

 

Var

VolName, fsNameBuffer : PChar;

Serial : DWord;

VolSize, MCLen, fsFlags, fsNameSize : Cardinal;

begin

GetMem(VolName, 255);

GetMem(fsNameBuffer, 255);

GetVolumeInformation('C:\',VolName, VolSize, @Serial, MCLen, fsFlags, fsNameBuffer, fsNameSize);

 

ShowMessage(IntToStr(Serial) + ' ' + VolName + fsNameBuffer);

 

FreeMem(VolName);

FreeMem(fsNameBuffer);

end;

 

 

Lycka till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den hjälp jag fått hittills. Kanske är det någon som har några mera idéer att komma med.

 

Hur jag sparar informationen är tillsvidare en liten hemlighet. Om en kund byter dator så får personen en ny kod och då antingen först avinstallera den gamla licensen eller böna och be om en ny... då är det tänkt att den första ska sluta att fungera. men det borde iaf förhindra att personen köper 1 licens och installerar på flera datorer. Om t.ex. personen köper 1 licens så kan man sätta begränsningen på 3 licenser. Och somsagt det kommer gå att avinstallera licensen och få tillbaka den.

 

Tyvärr så tycker iaf jag inte att windows serienummer fungerar eftersom det ofta är lika på flera datorer på ett och samma företag.

 

Hårddisknummer verkade vara en hyffsad bra lösning då den oftast inte kan bytas för mindre än att även programmet ominstalleras.

 

[inlägget ändrat 2002-10-23 10:49:18 av Danne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag installerar min maskin första gången...brukar jag efter att ha installerat alla mina program som jag brukar använda, ghosta disken så jag slipper allt jävla bök med handpåläggning...

 

om nu hårddisken kraschar eller jag måste byta disk kan jag enkelt få in grundprogrammen, och dokument o annat backar jag upp varannat dygn så jag inte förlorar mycket data om diskmarodören är framme...

 

om jag då byter disk till en hel måste jag ta kontakt med dig för att fåigång programmet, låter knöligt...lättare att leta upp en crack till programmet som jag då äger och lösa det den vägen...

 

detta går juh iofs bara om ditt program är tillräckligt populärt för att crackgrupperna ska fixa det för mig...

 

Nåja...vad är det för sött litet program du knackar på ?

 

hur många användare förväntar du dig ?

 

Nåväl...mina 2 öre...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var poppis att göra så slutet på 80-talet och början på 90-talet, att man fick ha nya koder etc. Dock slutade programtillverkarna med det (eller är det så att kunderna slutade köpa deras program?). Det ska vara ett enastående fantastiskt program för att kunderna ska acceptera detta.

 

Dessutom måste du ha 100% uppdaterade register med vem du sålt till och vilka licenser de har. Det är inget svårt iofs, men först lägga tid på att få programmet att hantera det och sen lägga tid en gång till för att administrera det... Nja...

 

Min policy är att man inte ska irritera kunden i onödan...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Off topic, men...

Saker som stör mig:

1. Donglar!

Dessa små sattyg som man tappar bort, eller har sönder eller ska mecka in i parallellporten. Dessutom brukar det intrikata skyddet dongletillverkarn gjort oftast användas i form av ett

If TheBigScaryDongleProtFunc = True

gärna i vb.

2. Serienummer/kopieringskydd

Det är sjukt att det gått så här långt. Tappar man bort en manual med sitt # är man rökt. Det är pyssligt att skriva in dessa. I många spel är det också nötter som lägger dit kopieringsskydden så de inte fungarer för kunder som köpt produkten. (Alternativt är koderna fel.)

 

Denna situation leder till att det enda sättet att njuta enkel, smärtfri installation och användning av produkten är att köra med iso:s.

 

Det jag försöker säga med detta svammel är att de enda du kommer straffa med ditt skydd är dina "riktiga" användare, som får en massa pyssel. De som vill köra ditt prog i piratversion kommer inte ha några problem att göra det. Serienummer hit eller dit. ;)

Bara mina $0.02

/

 

[inlägget ändrat 2002-10-23 17:26:27 av nop4e71]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

CrypKey är ett bra kopieringsskydd. TurboPower har utvecklat OnGuard som kanske släpps som opensource nu när dom lägger ner. Vill du vara säker på att du får betalt för allt arbete du lägger ner så gör du rätt i att skydda ditt system. I det här sammanhanget vill jag också förtydliga vad det är man betalar för när man köper mjukvara. LICENSEN! Som ger en rätt att använda mjukvaran på det sätt som beskrivs i licensen. Hur någon först kan betala tusentals kronor för ett papper med serienummer och annan licensinformation på och sedan kasta bort det kan jag inte förstå, CD skivan som är helt värdelös har man säkert kvar. Men licensbeviset som man betalat för "tappar man bort"??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...