Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med nätverk


Spiderman1

Rekommendera Poster

Jag har läst en massa inlägg i forumen om att bygga nätverk. Tyvärr har jag problem ändå eftersom nätverk är nytt för mig.

 

Jag har BBB och två datorer med XP Pro kopplade via en switch mot Internet. Det går bra att surfa på båda datorerna. Datorerna hittar dock inte varandra. Jag har kört Network Setup Wizard.

 

Om jag fattat det rätt ska datorerna tilldelas interna nummer eller? Dessa har väl inget att göra med BBB dynamiska adresser? Ska jag använda TCP/IP eller SPX/IPX?

 

Numren ska väl börja med 192.168 osv?

 

Ska jag in i Internet Protocol (TCP/IP) Properties och fylla i numren?

Vad ska stå som default gateway?

 

Tacksam för hjälp (har letat i forumet i flera timmar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, dina datorer ska inte tilldelas interna ip-adresser.

 

Du får publika ip-adresser ifrån BBB till upp till fem datorer - dessa börjar inte på 192.168.osv. Du ska inte fylla i några ip-adresser i TCP/IP-inställningarna.

 

Vad menar du med "hittar inte varandra"? Kan de pinga varandra?

 

Vad du ska göra är att se till att Windows fildelningstjänst samt klient är installerade, dessutom kan det hjälpa om du lägger till exempelvis NetBUI eller IPX utan routing.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte så insatt i BBB´s nät

men kan det inte vara så att Windows fildelningstjänst är blockad i deras nät så att han måste,vilket gud förbjude :) måste ha en lågbudjet router för att segmentera det inre nätet från det yttre ?.

 

/Mats.

 

[inlägget ändrat 2002-10-22 08:25:01 av Hyperboy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du installerar och aktiverar NETBEUI/IPX, fildelningstjänst och klient när du kör på BBB-adresser så exponerar du rimligtvis dina diskar för, minst, hela BBB-nätet och det låter inte vidare trevligt. Du bör i så fall installera en personlig brandvägg som du stryper ganska mycket och här tror jag inte XP:s inbyggda räcker. Zone Alarm (gratis) eller Norton kan rekommenderas. Ska du köra NetBEUI eller IPX rekommenderar jag starkt att du installerar en router/brandvägg mellan dig och BBB.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Jag ska prova installera om allt igen. Ska jag använda XPs Wizard eller manuellt? Det står något i hjälpen till XP att först ska wizarden köras på hostdatorn, sen med en diskett på den andra datorn. Eller behövs disketten bara om det inte är XP på andra datorn, dvs bara köra Wizarden även på en andra utan diskett?

 

Jag har provat pinga utan svar.

 

Det där med att ha en brandvägg. Visst räcker det med t ex Zone Alarm? Det känns tråkigt att behöva köpa en router eftersom jag inte gjorde det på uppmaning från folk på forumet eftersom bredbandet slösas ned.

 

[inlägget ändrat 2002-10-23 14:34:17 av Spiderman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Jag ska prova installera om allt igen. Ska jag använda XPs Wizard eller manuellt? Det står något i hjälpen till XP att först ska wizarden köras på hostdatorn, sen med en diskett på den andra datorn. Eller behövs disketten bara om det inte är XP på andra datorn, dvs bara köra Wizarden även på en andra utan diskett?

 

Jag har provat pinga utan svar.

 

Det där med att ha en brandvägg. Visst räcker det med t ex Zone Alarm? Det känns tråkigt att behöva köpa en router eftersom jag inte gjorde det på uppmaning från folk på forumet eftersom bredbandet slösas ned.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...