Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antipiratbyron?


Sture888

Rekommendera Poster

Angåenge detta

http://computersweden.idg.se/a/20021018104407_CS868

 

Här i Sverige är det ju inte tillåtet att använda metoden att t.ex klä ut sig till knarkförsäljare och ta fast brottslingar på det sättet.

 

Vad är det som gäller Internet i så fall hur man tar fast folk via nätet? Är det verkligen tillåtet att någon smyger in och kollar vad folk har och sen slår till med en anmälan?

 

Dessutom att alla i princip använder filbytarprogram så anmäl alla i hela Sverige i så fall, verkar det logiskt?

Men att smyga in och plocka ut vissa låter det rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Polisen har inte rätt att göra så.

 

Men någon sådan restriktion finns inte på andra, icke polisiära organisationer, utan dom får använda dom, lagliga, metoder som står tillbuds.

 

Om dom då försöker leta bevis på dom nätverk som finns, och sedan anmäler till polisen vad dom hittat så begår inte polisen något fel när dom ingriper.

 

Och dom som organisation begår heller inget lagbrott om dom kör ex. DC eller Kazaa så länge dom själva inte delar ut något olagligt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att helöt gå "of topic" men jag gillar Computer Swedens sätt att länka. Detta är adressen man dirigeras till. Kanske liiite lång eller vad säger ni? :)

 

http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200210/18/20021018104407_CS868/20021018104407_CS868.dbp.asp?s=0222222222222222333333333333330002222222222222223333333333333301111111111111110

 

/JANspeed

 

[inlägget ändrat 2002-10-21 08:54:43 av JANspeed]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså

 

Då borde det ju vara lika lagligt att andra gör jobbet vad polisen inte får göra och sen griper polisen in?

 

Men vilka sökningar gör t.ex. Antipiratbyron i filbytarprogram. Folk kan ju vara så smarta och döpt om programmet till Nissehult, och det var Photoshop man laddade hem!

 

Då innebär det väl snart att folk blir så rädda att bli fast så det knappt finns något i filbytarprogrammet. Enbart från dem från utlandet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ens någon anledning att ifrågasätta åtgärder mot illegal verksamhet?

 

Vad jag förstått gör APB inga sökningar, utan provar helt sonika att ladda hem specifika filer och kolla dessa, på uppdrag av upphovsrättsinnehavaren för filernas innehåll ifråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Finns det en anledning efter så många år att plötsligt nu börja plocka ut vissa och anmäla?

Det kunde man ju börjat med redan när första filbytarprogram kom innan det blev för många användare?

 

Så finns det flera tusen användare med piratprogram. Vissa blir anmälda, hur kan det verka rätt?

Ganska långsökt efter så många år?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, napster slår mig som ett exempel?

 

Det är väl just för att det nu blivit så himla många (alla?) som byter filer illegalt och tycker det är en mänsklig rättighet som det hela trappas upp nu?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jaha och vad gör man för åtgärd åt de pirater utomlands om vi här i Sverige laddar piratprg från någon utomlands?

 

Att hämta ett program eller ha ett program är ju inte olagligt, men att sprida det är olagligt vad jag läst. Har jag fel?

Hur tar man fast folk då om nästan alla här laddar från folk utomlands. Sen så flyttat på filen så den inte finns på listan. Då finns det ju ingen att ta fast eftersom ingen har något program på listan?

 

Det är ju löngsökt och allt försent att börja hacka på folk nu när så många använt filbytarprg i så många år.

 

Vad händer sen då. Att ICQ sprärras för att undvika piratspridning. Sen händer väl något med MSN också.

 

Om folk börjar använda hemsideutrymme som pirathårddisk och ger varandra lösenordet. Hur lösen man det när det inte behöver vara en synlig websida?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte ens det är någon mening att försöka diskutera sådana frågor - vad är det för mening med att försöka stoppa trafiksyndare, fartdårar och mördare? Jag menar, man kan juh som du säger inte ta fast varenda en, alltså är det orättvist - så då är det bättre att inte bekämpa brott?

 

Förstår faktiskt inte riktigt hur du tänker.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...