Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem vid boot


David

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har haft två hårddiskar i min dator tills igår då den ena (IBM såklart c:) fick sitt berömda fel och vägrar starta. På den andra (en 3gb WD, D:) hade jag win xp installerad. Förut hade jag bara win98 installerat men sedan gjorde jag en ren installation på d: med XP. Efter några veckor tog jag så bort 98 från c: och allt har fungerat perfekt. Men igår gick som sagt den andra hd:n sönder och nu när man startar den disk där XP ligger kommer det ändå upp Win98s meny (den man får när man trycker F8 vid start) hur gör jag för att starta med XP som fortfarande ligger installerat och enligt mig då borde fungera fortfarande?

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altså din c: är borta och XP finns på d:

Du kan ju starta upp XP, men om alla program/dokument/profiler finns på d: så måste du ju ominstallera ändå.

 

Har du ingen gammal disk som du kan använda som c: - dvs installerar den och kör en reparation med CD skivan (xp)

[inlägget ändrat 2002-10-20 16:51:21 av NordicOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske snurrade till det lite men nej jag kan inte starta XP för när jag startar datorn får jag ändå upp '98s meny med felsäkert, msdos och de vanliga alternativen. Men om man tar t.ex. felsäker dos står det bara att filerna saknas och man kommer inte åt någon disk överhuvud taget

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK - var lite snabb där.

 

För att kunna boota till XP (med de prob. jag redovisade ovan) måste du köra en reparation på din D: disk, vilken blir ju C: eftersom C: disken är borta.

 

BOOT.INI finns ju inte på din D: utan på din gamla C: disk. Den måste nu flyttas (eller så får du skapa en ny) till D: och referensen måste ändras till...

BOOT.ini filen (den finns i C: och är dold/skrivskyddad).

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

 

Kommer inte ihåg om en reparation från XP CD skivan fixar en ny boot.ini fil. Om ej - då vet du nu hur den hänvisning till XP ska se ut iaf :-) Förutsatt att din systemkatalog heter Windows.

 

Om du vill skapa en ny Boot.ini så ser min ut så här - jag har Windwos XP på C: disken...

 

[boot loader]

timeout=16

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

 

Kanske enklare att skaka fram en gammal disk och använda som C: som jag föreslog?

 

[inlägget ändrat 2002-10-20 19:24:06 av NordicOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...