Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fiberuppkopplingar i Helsingborg (VILLA)


Buffeln

Rekommendera Poster

Hej,

Jag bor i centrala Helsingborg och har en tid försökt få någon bredbandsleverantör att dra fiber till vår villa. BBB var visserligen på G men bangade ur i sista stund... det skulle ha kostat 30.000kr för oss allt som allt, men bbb erböd oss istället en företagslösning för drygt 14000kr/mån vilket vi av förståeliga skäl inte var så värst intresserade av. Helsingborgs Energi, som bygger infranätet verkade inte heller intresserade, så vad jag undrar är: Finns det inga seriösa aktörer på bredbandsmarknaden längre? Sanslöst USELT när man erbjuder sig att betala allt själv.

Jag hoppades att ni kunde hjälpa mig en aning...

Jag trodde att pengar kunde köpa allt, men neeeej då.

 

Naturligtvis så billigt och snabbt som möjligt, engångskostnad föredras :)

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa att det kostar mer än det smakar för leverantören att gräva kablar till en enstaka villa. Kanske skulle vara ADSL, om du tycker att 512KB är bredband och telestationen ligger inom 3km. Annars kan du ju prova och få andra villaägare med dig.

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

[inlägget ändrat 2002-10-20 01:36:39 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle vara ADSL, om du tycker att 512KB är bredband och telestationen ligger inom 3km

Alla tycks glömma bort att ADSL-tekniken klarar en överföringshastighet på upp till 8 Mbit/s downstream.

Det sjunker naturligtvis med avståndet, men den maxgräns som leverantörerna har satt upp (3,5 km) möjliggör hastigheter på runt 3 Mbit/s.

 

Naturligtvis så billigt och snabbt som möjligt, engångskostnad föredras :)

Om du är ute efter en internetförbindelse som utnyttjar fiberns kapacitet (mer än vad kopparn kan erbjuda) kan du räkna med en månadskostnad på minst ett par tusenlappar. Fler än fingrarna på ena näven.

Plus installationen naturligtvis, 30-40.000 kr.

 

Vidare har du Telia ProLane, "allt mellan 64 kbit och 100 Mbit är rutinbeställningar för oss".

http://foretag.telia.se/upload/upload_doc//8051369ProLane.pdf

 

Testa dem.

Annars finns Telia Bredband Företag, en ADSL-tjänst, ger 2 Mbit/s och kostar 1.700 kr/mån.

 

\\Anp

 

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit som dig hade jag tagit en ADSL lösning från bostream och sedan om detta inte räckt, uppgraderat till VDSL när det blir utbyggt.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...