Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Importera xls filer till Sql Server via hemsidan


matt

Rekommendera Poster

Hej

Nån som kan ge mig ett förslag på hur man importerar .xls filer till sql server via hemsidan. Vanliga .txt går ju bra med vad krävs med .xls filer. Har försökt leta lite men har inte hittat nått bra förslag än.

 

Tanken är att man ska kunna importera emailadresser från en .xls fil på hårddisken via hemsidan in i databasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

borde väl gå bra att importera xls också.

 

kan tänka mig 2 vägar (bäst först).

 

1. Ett DTS paket som tar en xls fil och kör in som du starta med en SP

2. Använder dig av ADO för att läsa data från xls-filen i ett recordset och sedan "pumpa" in i SQL Server med vanliga INSERT kommando.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du har tillgång till vanliga enterprise manager så är det bus enkelt att skapa ett dts paket för att importera xls filer.. sen kan du ju spara det och använda det i vb kod.. från webben vet jag inte.. men du kan ju tex göra ett xls ark som kan hämta andra xls dokument och pumpa in det i databasen..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... det verkar ju enkelt..hmmm

Tror kanske att alt 2 verkar bäst eftersom filen som jag ska läsa från ligger lokalt på användarens hårddisk medans själva systemet ligger på en helt annan server.. Annars måste jag väl skicka med hela filen till servern som systemet ligger på för att DTS paketet ska kunna läsa filen?

/Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste du med alt 2 också, för jag har svårt att tro att en användare låter dig läsa valfri filer på hans dator, även om det säkert går med VBScript på klient sidan.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...