Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fråga om ping


Fisherman

Recommended Posts

Ursäkta en rookie men vad är ping? Jag har snappat att det handlar om kvaliten på uppkopplingen och hastighet, men hur mäter man och vad är bra/dåligt? Har försökt hitta info i andra inlägg men jag har inte lyckats inhämta grunderna i ämnet. Finns det någon bra sajt med "ping för nybörjare"?

Link to comment
Share on other sites

Ping är helt enkelt svarstiden mot en viss uppkoppling (mäts i ms ..milisekunder)

 

Du kan själv testa om du öppnar ett DOS-fönster (Kommandofönster) så är det bara å skriva t.ex. "PING WWW.DN.SE" så får du svartiden mot den sajten ...ju lägre "TIME" desto bättre ping :)

 

Link to comment
Share on other sites

Ping mäter, som sagts, svarstiden mellan två noder (läs: datorer).

 

Tänk att du har dator1 och dator2, och att dator1 pingar dator2. Kommunkationen mellan dessa ser ut så här (mycket mycket förenklat):

 

1) dator1: "Hallå "dator2, finns du där?

 

2) dator1:startar ett tidtagarur.

 

3) dator1's förfrågan söker sig via nätet till dator2

 

4) dator2: skickar tillbaka meddelande till dator1 "Ja, jag är här!"

 

5) dator1 får meddelandet

 

6) dator1 stoppar tidtagaruret, och har då fått fram svarstiden.

 

Ungefär så går det till.... ;)

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Link to comment
Share on other sites

Ping är namnet på ett program som (oftast)körs från en kommando fönster.

 

Ta upp ett kommandofönster och (i windows) skriv ping -? för hjälp om hur kommandot skall användas. (kör du någon unixvariant så hade du förmodligen inte ställt denna fråga, men isf skriv 'man ping')

 

Det som ping gör är att sända ut datapaket, närmare bestämt ICMP-paket av typen echo request, och helt enkelt mäta den tid det tar innan det kommer ett svar , echo reply, tillbaka.

 

Detta är 'äkta' ping, men det som gamers, speciellt CS lirare, snackar om är någon form av UDP baserad tidsmätning. Denna avart kanske beskriver bra hur spelet känns, men iom att den traverserar ipstacken ända upp till applikationslagret så är den däremot inte korrekt vad gäller själva dataöverföringen.

 

Roundtrip-tiden (din dator->pingade darorn->din dator) varierar naturligtvis mycket, beroende på belastning, antal hopp, etc. etc.

Skall man spela någon typ av nätverksspel bör nog roundtrip ligga på under 100ms för att man inte skall märka av 'förseningen' alltför mycket.

 

För mer ingående indormation, läs en bok om TCP/IP, nätverksteknik el.dyl.

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

”It takes a lot of knowledge to

really mess something up!”

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...