Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Borland Builder 5 problem


roineroine

Rekommendera Poster

Jag är lite nybörjare och skulle vilja ha lite hjälp med en sak. Jag skulle vilja att när jag trycker på en knapp så skall det skapas en ny TComboBox, och den skall visas. Jag lyckas inte få den att bli synlig. Vet inte om jag har skapat den korrekt. Jag har skrivit såhär under OnClick på en knapp:

TComboBox *C;

C = new TComboBox(Form1);

Det fungerar att kompilera, men när jag trycker på knappen så visas inte comboboxen. Kan någon visa mig hur jag skall göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det typ 100 år sedan jag använde OWL eller annat klasslib från Borland men manualerna finns här fortfarande.

Kvalificerad gissning är att du behöver säga create() till din kombobox.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du menar med owl. Vad är det? När jag försöker köra create() på de objektet så fungerar inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OWL står för Object Windows Library och är ett av de klassbibliotek man kan använda. Eftersom du inte säger vilket klassbibliotek du använder så kunde jag ju bara gissa.

 

Har du testat att slå i hjälpen? Det är mycket möjligt att den inte heter "create" utan "Create" eller för all del tar argument. Allt sånt där framgår med väldigt stor säkerhet (och tillhör sånt som jag verkligen inte kommer ihåg eftersom det som sagt var länge sedan jag rörde någon av Borlands klassbibliotek).

Jag är väldigt säker på att du hittar funktionen "create" (eller något som heter nåt väldigt snarlikt) om du tittar en eller ett par basklasser upp i hierarkin.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Borland C++ Builder. Hur skall man göra för att skapa ett objekt som t.ex en vanlig knapp, under körning. Alltså inte placera ut en för hand. Jag vill att det skall skapas en ny knapp t.ex om jag klickar på en annan knapp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst dokumentationen till VCL (Visual Component Library) och där heter det CreateWnd och är en metod som ligger på TWinControl.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt tacksam att du hjälper mig:-)

Men jag förstår ändå inte riktigt hurr jag skall skriva. Skulle inte du kunna ge ett förslag på en liten kodsnutt hur du skulle göra detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan verkligen inte hjälpa dig mer, eller rättare sagt, jag skulle kunna googla lite på rätt klassnamn och med väldigt stor säkerhet hitta ett exempel eller två som går att plocka godbidar ur när man ger dig ett stycke exempelkod. Men du skulle inte bli gladare för det, det skulle lösa ditt TCheckBox-problem men du skulle fortfarande inte fatta hur klassbiblioteket fungerar.

 

Den bästa rekomendation jag kan ge dig är att besöka nån bokhandel, BCB5 är ju inte latest and greatest så antagligen finns det böcker på rea.

 

Jag har med några undantag inte rört en Borland-kompilator sen 95 så eventuell mer hjälp från mig skulle lika gärna kunna bli mer stjälp :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...