Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Update vill uppdatera uppdaterat Soundblas


holm^

Rekommendera Poster

Hej!

 

1. Har installerat senaste Live! 5.1-drivrutinerna från Creatives hemsida men efter att jag gjort detta säger Windows Update att det finns en drivrutinsuppdatering - "Creative Labs Media Driver Version 5.1.2602.0". Kruxet är att om jag installerar denna uppdatering fungerar inte längre t.ex. AudioHQ, dvs. den medföljande mjukvaran till ljudkortet som bl.a. styr EAX. Programvaran känner inte längre igen drivrutinerna. Men uppdateringen kanske är bra ändå? Någon som råkat ut för samma sak? Kommentarer mottages gärna!

 

2. Om man i AudioHQ, EAX Control Panel väljer exempelvis EQ, Rock som ljudfilter, påverkar detta då allt ljud som passerar ljudkortet, även i spel? Jag undrar detta för att jag i spelet Battlefield 1942 vill klämma ur så mycket prestanda som möjligt ur ljudkortet men när jag lyssnar på musik i vanlig "skrivbordsmiljö" vill jag ha så bra ljud som det bara går. Om det filtrerar allt ljud, har det då en nämnvärd inverkan på spelprestandan? Är EAX krävande för ljudkortet?

 

Kör Windows XP Home på en P4 2GHz, 512 MB SDRAM.

 

 

Tacksam för svar!

 

/ Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"...men efter att jag gjort detta säger Windows Update att det finns en drivrutinsuppdatering"

Jag får samma besked när det gäller mitt grafikkort. Windows Update säger att det finns en drivrutinsuppdatering. Den drivrutinen är från aug. 2001. Den jag hämtat från Nvidia är den senaste från i början på oktober i år. Jag ignorerar alltså Windows Update i detta fall.

Skulle tro att det är samma för dig, den Windows Update föreslår är äldre. Så strunta i den. Har du inte möjlighet titta på versionsnumret på drivrutinen från Creative, för att se om den är nyare?

 

/Max

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett svar på Creatives supportforum. Svaret är på engelska.

 

1. The drivers at Windows Update site should not be laoded. They are generic drivers for the Creative cards and do not provide all of the functionality of the Creative full driver set. The WU drivers can cause some major issues with some graphic cards so stay away from them

 

2. EAX enhancement will use resource and on some computers this can be a real issue. With all these things, try it and if it is OK then use EAX. Even on my second computer (PIII 500), EAX does cause the sound to stutter in games.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...