Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datorn börjar brinna!


€inri

Rekommendera Poster

Hi hop. Som novis ställer jag en fråga:

Plötsligen börjar det lysa rött, datorn blir högljudd. Det är antagligen en förskräcklig snurr på hårddisken. Varför?

Detta inträffar oftast när jag håller på med något kinkigt arbete vid datorn, som kräver högsta koncentration . . .

Vad är det som pågår; är det Microsoft som håller på eller är det virusprogram? Jag har xpp home och är inte just då det här inträffar brednbandsansluten (stänger av för även om jag har AV-program och Zonealarm kan man ju göra något manuellt också)

Vore tacksam för förklaring.

Tacksam för alla tips om problemets lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som börjar lysa rött? Det kan inte vara så att du jobbar med filer på en cd-skiva? För när cd-n spinner upp brukar det bröta som bara den. Berätta lite mer. Vad är det för program du arbetar med när det händer, är det alltid i samma program, har det alltid varit så eller har det kommit helt plötsligt? Vad har du för dator? Hur gammal är detn? Kan det vara hårddisken som börjar ge upp?

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta inträffar oftast när jag håller på med något kinkigt arbete vid datorn, som kräver högsta koncentration . . .

 

Kan det vara för att du är extra störningskänslig just då? Skämt åsido, se till att dina diskar är avfragmenterade och att du har så lite igång som möjligt. En dyr lösning är att skaffe mer RAM.

 

XP eller inte, en PC kan bara så och så mycket på en gpng.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

konstigt fortfarande....

1. jag arbetar inte med CD

2. det är hd-lampan som lyser rött

3. jag stänger av alla (ALLA) program

- men ändå surrar o. snurrar den frenetiskt

4. ska man inte klara sig med 256 i minne?

5. datorn är ca 5 månader gammal

och den verkar vara relativt frisk!

Är det verkligen bara jag som råkar ut för det här?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har växlingsfilen så att windows sköter om den, så kan det vara att den håller på att ändra storleken på den när du håller på med nåt "kinkigt" som kräver mycket minne.

 

Du kan även kolla i aktivitetshanteraren vilka processer/program som använder processorn mest just då, kanske kan man få en hint där vad som händer.

 

Vad är det här kinkiga du håller på med?

Hur länge håller hårddisken på och bråkar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varaktigheten i "surrandet" onkring 5-10 minuter. Ja, jag har svårt att jobba med något överhuvudtaget när maskinen liksom börjar gå för sig själv.

I dag föll min missstanke på att det är mitt antivirusprogram som på egen hand börjat jobba. Mot detta talar dock att sådana program i regel vill visa (på skärmen) att de håller på och gör tjänst, att de scannar filerna etc.

Tacksam för alla tips om problemets lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

se till att dina diskar är avfragmenterade

 

Avfragmenterade? Är det samma sak som defragmenterade? :)

 

[inlägget ändrat 2002-10-12 12:01:45 av Starre]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är indexeringstjänsten som så välvilligt vill indexera allting.

Prova att avbocka detta på hårddiskarna.

(Utforskaren,högerklicka på hårddiskarna och välj egenskaper, avbocka 'Tillåt att indexeringstjänsten indexerar den här disken')

Eller avinstallera Indexeringstjänsten i lägg till ta bort-Windowskomponenter.

 

Kolla att Indexing service inte är till i 'Tjänster'

 

/TN

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det råkade jag ut för med min mac igår. Den stod så snällt och spelade mp3-or för mig när jag skulle somna och plötsligt började hårddisken snurra och ha sig och musiken började hacka. Då såg jag att det var indexering som höll på och var inställd på att indexera varje dag kl 00.00. Var bara att stänga av den så blev allt som vanligt igen.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Indexeringstjänsten var det.

 

Du får poäng - och jag själv stängde av denna tjänst på C:

Däremot behåller jag den t.v. på partitionerna D: och E: där de värdefulla dokumenten, bilderna och mp3-filerna ligger magasinerade.

 

tack för alla svar och inlägg (problemet är ju löst)

Tacksam för alla tips om problemets lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avfragmenterade? Är det samma sak som defragmenterade?

 

Mår du bättre av att märka ord, så gör det. Bägge uttrycken är legio.

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mår du bättre av att märka ord, så gör det. Bägge uttrycken är legio

 

Var rädd att du skulle uppfatta det så men det var en ärlig fråga från mig som undrade...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...