Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Personuppgifter?


Mosesson

Rekommendera Poster

XyZz - jag förstår din poäng och jag har aldrig utgett mig för att vara expert på varken PUL eller tryckfrihetsförordningen.

Passregistret är väl en sk offentlig handling och det har man i Sverige alltid rätt att ha tillgång till. Däremot har väl just passregistret varit under debatt eftersom det missbrukas. Jag tycker nog som du att det är integritetskränkande.

Jag tycker däremot att en lag som skyddar personuppgifter är nödvändig, PUL kanske inte är den bästa lösningen.

Om jag lämnar personuppgifter för att gå med i en förening så vill jag vara säker på att föreningen inte lägger upp en hemsida med mitt namn, address, telefonnummer och civilstånd. Föreningen kanske behöver det för att göra utskick m.m men ingen annan har något med de uppgifterna att göra.

 

Andersson

 

(XyZz- varför hamnar vi alltid på kollitionskurs i diskusionerna. Jag har för mig att vi lyckats med det ett par gånger tidigare :-) )

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personen som brutit benet måste ju i det här fallet varit emot att uppgifterna om dennes benbrott kom till allmän kännedom, annars hade det väl inte blivit något åtal.

Jag var lite otydlig där. Det var inte kollegan med benbrottet som anmälde det hela. Såvitt jag minns ställde vederbörande dessutom upp och vittnade till den åtalades fördel i tingsrätten. Därav min åsikt och mitt ordval "Vansinnigt".

 

Jag minns inte vem det var som anmälde det hela tyvärr.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Jupp, som de flesta har skrivit. Lättast är det i organisationer att ta upp detta på ett möte och muntligt fråga om tillstånd, sedan skriva på sidan nåt i stil med "Om du inte vill vara med, maila så tar vi bort dig." Dvs man gör det till praxis att smälla upp infon på sidan.

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriftligt godkännande är att föredra då det annars skulle kunna uppstå komplikationer i efterhand. Det är bättre att vara på den säkra sidan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...