Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HP 442.se utan drivrutiner!


Roger Lindholm

Rekommendera Poster

Roger Lindholm

Följde med min icke datorkunnige kompis å hjälpte honom med ett datorköp. Efter att vi kollat runt lite bestämde vi oss för en HP Pavilion 442.se.

 

Denna dator levereras förinstallerad och är partitionerad och har en sk återställningspartition. Eftersom jag tycker det är menigslöst med en 10 gig partition som har som enda uppgift att installera tillbaks Windows om nåt går snett ligger å skräpar bestämde jag mig för skapa 1 st partition å installera Windows på egen hand. Dessutom är min erfarenhet av förinstallerad PC inte så bra. Dom brukar vara nedkladdade med massa skit-program å är dåligt konfigurerade.

 

Som sagt... installerade Windows. Såg att några drivare behövdes å begav mig till hp.se för att tanka hem dessa drivare. Men! INTE EN **** drivare fanns att hämta! Kollad runt på internet som en galning å sökte på Pavilion +drivers +xp osv utan träffar. Till slut fick jag ge upp å ringde till HP support dagen efter. Personen i supporten säger att man ska / förväntas använda den installations-partition som datorn levereras med. Men han säger också att det troligen är ett integrerat Soundblaster Live å ett Intel 10/100 kort. Det var alltså dom drivarna som saknades.

 

Okey då, sa jag... då kan jag hämta drivarna på respektive tillverkares hemsida, men jag var dock mycket tveksam. Därför åkte jag förbi affären där datorn köptes på vägen hem från jobbet för att kolla i enhetshanteraren på en likadan dator. Till min min förskräckelse visar det sig att HP-***** i i supporten inte har ett enda rätt! Den hårdvara som jag behöver drivare till är en unified driver från Nvidia, nForce Unified Driver Package. Hos Nvidia finns detta att ladda ner å ger stöd för all hårdvara i berörd dator. Varför i h-vte kan inte HP lägga upp denna drivare på sin hemsida eller hänvisa till Nvidia? Är det för att ****** med sina kunder? Är det för att man är helt ***** blåst? Vill man inte sälja datorer i fortsättningen?

 

Det sjuka är att jag dock har goda erfarenheter av HP´s jobbdatorer. Bl.a Scaleo modellen har vi köpt in till min arbetsplats med goda erfarenheter. Men nu vet jag inte vad jag ska tycka. Om jag någon gång... mot förmodan blir inköpschef eller IT-chef kommer jag motsätta mig allt som har en HP-logga.

 

Tack för ordet.

 

 

/ Wath is best in life? Crush the enemies, see them driven before you, hear the lemendation of the women.

Inlägget redigerat av moderatorn pga olämpliga ord. Orden ersattes av ***

[inlägget ändrat 2002-10-11 10:53:34 av Erik Junesjö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scaleo modellen har vi köpt in till min arbetsplats med goda erfarenheter. Men nu vet jag inte vad jag ska tycka. Om jag någon gång... mot förmodan blir inköpschef eller IT-chef kommer jag motsätta mig allt som har en HP-logga.

"Mot förmodan" får väl understrykas med fet kulspetspenna.

Dina argument för ett totalstopp av HP-inköp är ganska underhållande iallafall.

 

Goda erfarenheter på jobbet, MEN "jag hade en kompis (som f.ö. inte kunde nåt om datorer) som jag hjälpte fixa en HP-dator till men där det inte gick att hämta hem drivrutiner till grafikkortet och supporten kunde inte heller hjälpa till."

 

Men visst, det är bara att hoppa på nästa fabrikat, det finns säkert massvis som ni inte har testat.

 

 

F.ö. kanske du kan räkna med att nån moderator gör lite ingrepp i ditt inlägg ovan p.g.a. ovårdat språk.

 

\\Anp

 

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Äh vadå? Man blir ju förbannad som en bålgeting då man råkar ut för sånt här.

 

Svär gör man ju inte utan anledning. Å då man e riktigt förbannad tar man sig till och med tid att skriva ett inlägg i ett e-forum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger,

 

OK att bli irriterad och förbannad men ditt inlägg förtas till följd av ditt språkbruk och ger inga signaler till genmäle ;-)

 

Om du endast nyttjar E-forum till att ge uttryck för kraftiga källor är det beklagligt. Det finns så mycket annat som kan vara intressant att se din medverkan i :-)

 

//Dennis

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoffe eskimå

Är själv ägare till en HP 770.se. Datorerna levereras med en återställningskiva. I den kan man ställa in hur mycket utrymme varje partionering ska få. Hade du kört den hade du sluppit problemen.

Sedan är det väl ingenting att hesta upp sig så väldigt över. Att supporter svamlar är väl inte direkt någon nyhet och att man inte hittar drivrutiner kan ibland också vara vanligt. Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Håller inte med. Om man köper en dator för 15 000 Sek ska tillverkaren se till att drivrutiner finns tillgängliga. Särskilt en så stor firma som HP.

 

Det är väl bra att man kan välja hur stor partitionen ska vara. Men man kanske inte är intresserad av att ha två partitioner på sin HD. Dessutom brukar det följa med en mass skräp på dessa installationer.

 

Till HP´s scaleo datorer är det aldrig problem med drivrutiner. Varför jävlas dom med "hemanvändare" å inte med företagskunder?

 

För övrigt så kan jag väl hålla med om att jag svor lite väl mycket, men jag var som sagt mycket uppretad då jag skrev inlägget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte ordet hora som en svordom, utan som en ren och skär förnedringsfras... Vi vill inte att våra barn ska skrika det efter varandra i skolan, men det är okej om vuxna män använder det??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Just det. Det var just förnedring / kast skit / förbanna HP som var meningen med mitt uttalande. Det var också ett personangrepp på personen i supporten, men som jag mycket väl vet är han inte skyldig till det hela. Det är alltid folket i första ledet som får ta skiten. Jag får ibland skit från våra användare då nätet inte fungerar. Den skiten får jag ta fast jag vet att det egentligen är Ericsson som har trasslat till det. Det är Ericsson som sköter driften av vårt nät.

 

Om folk vill säga hora så ska dom också säga det. Det är i alla fall min åsikt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...