Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela mappar


Stefan...

Rekommendera Poster

Jag har problem att dela mina mappar, kan dela ut dom för dom syns i Mina nätverksplatser men inte i den andra datorn eller tvärt om, kör xp på min och me på den andra, har en Netgear RP114 som bredbandsdelare. Är der några inställningar som jag har glömt!! har hållt på med olika inställningar i två dagar men blir inte klokare för det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat dom sidorna men det hjälpte inte mig, i egenskaperna för tcp/ip har jag erhåller ip-adress automatiskt, har provat att skriva in min lokala ip-adress och nätmask men då kommer jag inte ut på internet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva ping'et görs i från en kommandotolk (det där som ser ut som DOS) med

ping ip-adress tex 192.168.0.1

 

För att ta reda på dina datorers ip-adresser så skriv ipconfig (XP, lika i Me) i kommandotolken.

 

Kommandotolken brukar ligga under Tillbehör.

 

 

 

 

/TN

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-10 11:23:06 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det har jag gjort när jag kopplade in Netgearen min Ip-adress är 192.168.0.3 den andra har 192.168.0.2 och min ip-adress ut är 213.67.54.xxx.

 

Stefan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade det då ?

från dator A ping datorB och tvärsom ?

Har du någon brandvägg på någon av datorerna ?

 

Om du på Nätverksanslutningar (på XP-maskinen) klickar på din Lokaltnätverksanslutningar högerklickar och väljer egenskaper, är 'Client For Microsoft Networks' och 'File and Printer Sharing for Microsoft Networks' ikryssade ?

 

Kolla att de två används på Me-maskinen.

 

Kolla också att Arbersgruppen är samma på båda datorerna.

 

Sedan ska något vara utdelat på båda datorerna, katalog eller skrivare.

 

Sedan kan du ifrån Utforskaren, högerklicka på 'Mina nätverksplatser' och välja Utforska. Då ska du via 'Hela nätverket'->'MS Windows-nätverk' kunna se arbetsgruppen och i den de båda datorerna.

 

/TN

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-10 12:08:38 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fil och skrivardelning ska vara aktiverad på båda burkarna. Kontot som du loggar in med på ME ska finnas med på XP, alltså samma användarnamn och lösenord. Arbetsgruppen ska vara samma på båda burkarna. Är nätverket i övrigt rätt konfat så ska det funka.

 

Oj, ser att Don Tomas redan svarat. Äsch, postar än då.

______________________________________________

Verkar som jag har fått tillbaka mitt alias.

Tror jag, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt med altmöjligt men det fungerar inte...

Jag skall väll inte göra ett nytt användarkonto på varje dator väll...

Har nu installerat ftp på båda datorerna fungerar bra på båda två, men det är ju lite svårt om man skall dela skrivare.

 

Stefan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt, ett alternativ är ju att köra Guiden, Konfigurera eller ändra inställningarna för ett hemmanätverk eller ett mindre kontorsnätverk i XP-datorn.

Man får då skapa en diskett som du sedan kan köra på Me-datorn.

Sen ska det bara fungera !

 

Det där med konton är om du vill kunna se kataloger och skrivare på XP'n från Me'n så måste det finnas samma användarnamn på båda maskinerna.

 

/TN

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-10 14:28:47 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...