Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Omöjligt att starta datorn??


S-O Ternald

Rekommendera Poster

Snälla hjälp mig! Jag kan inte få igång min dator (G3 266). Det ligger en fil (TIFF), i en mapp som är öppen, som får datorn att hänga sig. Jag har prövat att starta från CD, bygga om skrivbordet mm inget hjälper. Finns det något sätt att starta datorn utan att några mappar är öppna eller starta från CD utan att "mounta" den interna HDn? Jag tror att problemet löser sig om jag kan få bort systemfilen "openFolderList".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lär ju måsta montera hårddisken för att kunna åtgärda felet. Så min fråga är, hänger sig datorn när du startar från CD:n också? Har du också provat bygga om skrivbordet/starta utan tillägg med CD:n som startskiva?

 

Om du lyckas få igång datorn så föreslår jag att du går igenom den med något diskverktyg, typ Norton eller dylikt. FileBuddy är ett program som man kan ladda ner från webben som låter dig bygga om skrivbordet och även radera osynliga filer.

 

Vet inte om jag kan hjälpa mer än så här för tillfället.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har startat från CD, utan tillägg, byggt om skrivbordet, men den hänger sig så fort fönstret öppnas. Om jag trycker äpple+W när symbolerna börjar dyka upp på skärmen hinner fönstret ibland att stängas men det verkar inte som datorn "kommer ihåg" det till nästa omstart. Om jag lyckas med att starta datorn utan att "mounta" hårddisken kan jag fixa det, men när jag inte kan köra några progam verkar det helt kört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste ju vara en korrupt desktop-fil om det är just detta fönster det hänger sig på. Om du skulle hinna stänga fönstret kan du då ladda upp till exempel FileBuddy och radera filen? För sen kan du slänga de osynliga desktop-filerna också.

 

Jag är lite osäker här, men du kanske får snacka med en Apple-tekniker om detta, de har säkert nåt bra hjälpmedel/program som kan fixa problemet.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlig men lite vansklig lösning:

 

1. Öppna datorn och dra ur hårdiskens strömtillförsel.

2. Starta datorn från system-CDn eller Norton-CDn.

3. Stoppa i hårddiskens strömsladd. Håll tummarna.

4. Kör skivkontroll respektive Norton. Jag tror att båda ska kunna hantera icke-monterade skivor.

 

Detta skulle kunna funka, men kom inte till mig om något går snett! :)

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...