Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ladda ner Apples filer


Potentilla

Rekommendera Poster

Det är stört omöjligt för mig att ladda ner Apples programvara och det har pågått en ganska lång tid. Jag trodde att problemet skulle vara löst efter formatering av hårddisken och installation av 9.1 mot tidigare 9.0 (allt utfört av fackman) men icke. Oftast är felet det att då alla filer är nerladdade ( 0:00 kvar) så kan inte installationen avslutas. Ibland lägger hämtningen av då nästan, nästan allt är nerladdat! SR p1s lyssnarfiler uppför sig likadant då jag ska ladda hem dem.Annars har jag inga som helst problem med hämtning av andra, många gånger mycket större filer från andra ställen än Apples.

Har en iMac G3 och ISDN. Vissa program kräver ju för att kunna köras att man har uppdaterat sina Appleprogram. Har någon en aning om var jag ska börja söka felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det bara när du laddar ner via Programuppdateringen eller via din webbläsare?

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tänker efter gäller min beskrivning nog mest då jag försöker ladda ner via Programuppdatering. Försöker jag via webläsaren, så kan det överhuvudtaget vara svårt att komma upp på servern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gissar jag bara, men det kan ju hända att det antingen är svårt att få kontakt med Apples serverar ibland (speciellt vissa tider på dygnet) och sen kan det ju vara så att din ADSL-uppkoppling strular lite.

 

Fast när det gäller ADSL är jag helt rudis så jag kan nog inte hjälpa dig (förhoppningsvis läser någon dessa inlägg under måndagen och kan hjälpa til).

 

Sitter du ensam på uppkopplingen eller har ni någon router (dvs en burk som fördelar så man kan dela flera st på samma internetuppkoppling)?

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har Telia Duocom-abonnemang, vilket innebär att man har två linjer på samma abonnemang. Till detta hör en låda: "Telia NTab, kombinerad ISDN digital- och analog adapter". Kan det vara något här som strular?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att utesluta fel i ISDN så tycker jag att du ska koppla upp dig med det vanliga modemet, (eller med Ethernet om du har tillgång till det).

Om det skulle fungera då, så är det värt att uppdatera ISDN-scriptet.

Om det däremot inte fungerar via det vanliga modemet så kan det vara någon nätverksinställning du ska göra.

Kolla Telia's anslutnings-info så den stämmer.

Att tänka på betr. Programuppdatering är proxy-server-inställningarna.

Det fungerar oftast bäst att lägga till Apple's nedladdnings-site i "Kringgå proxyer för dessa värdar:" i Internet-inställningar.

 

Något annat kan jag inte komma på just nu, men prova och rapportera så kanske jag kan hitta på nåt mer sedan.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att koppla upp sig via det vanliga interna modemet och jag är inte ansluten till något nätverk via Ethernet, så jag kan inte koppla upp mig den vägen. (Men jag har Ethernet i datorn.)

Vad beträffar att kollaTelias anslutningsinfo; var hittar man den? Det var Telia som installerade vår anläggning och de lämnade ingen information efter sig. Jag har tiggt till mig en 24-sidig broschyr "Telia NTab, Anvisning för självinstallation & användning" men har ingen möjlighet att genom den kolla upp ev fel.

Står alltså kvar på ruta ett men tar tacksamt emot fler tips på problemlösningar.

Mvh Agneta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag var lite otydlig tidigare!

 

För att koppla upp sig via modem kan man behöva byta telefonnummer i Fjärranslutning och modem-script i Modem-inställningen.

 

Vad jag menade med Telias anslutningsinfo var alla de inställningar du måste göra i datorn för att ansluta till din internet-leverantör, tex. TCP/IP, Fjärranslutning, Modem, Proxyserver mm.

Man brukar kunna hitta support-infon på internet-leverantörens hemsida.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Sudden, för ditt engegemang, men jag har inte lyckats med en uppkoppling med det vanliga modemet. Har valsat runt på Telias supportsidor men har hittills inte fått ut så mycket av det. Fortsätter att försöka i kväll, vill inte gärna ge upp.

Agneta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Helt rätt, Agneta! Det är aldrig för sent att ge upp...

 

I Inställningen Modem ska du ställa in följande, efter att ha skrivit ner de tidigare inställningarna:

Anslut via: "Internt modem"

Modem: "Apple Internal Modem 56K(v.90)"

el. "iMac Internal Modem 56K(v.90)"

 

I Inställningen Fjärranslutning ska du ändra nummer.

Modem-numret är 020333355

(ISDN-numret är 020899999 , när du ska ändra tillbaka)

 

Sedan kan du förhoppningsvis ansluta.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neej, jag gjorde igår kväll exakt så som du skrev idag, men det fungerade ändå inte. För säkerhets skull gjorde jag om försöket nyss men lyckades ändå inte ansluta. Kollade även TCP/IP med Telia och det är OK.

Hälsn Agneta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står: Modemet kände inte av någon kopplingston. Se till att telefonlinjen fungerar och är ansluten till modemet och försök med att markera ”Ignorera kopplingston i inställningarna i progammet Modem”.

Det där sista att markera Ignorera kopplingston har jag också gjort och då kommer först en uppringningssignalslinga och därefter någon slags upptagetton.

Agneta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Modemet kände inte av någon kopplingston - Betyder oftast (ca. 90%) att det är fel på anslutningen mellan datorns modem-kontakt och telefon-jacket. Annars kan det vara annan utrustning som gör att modemet inte får kontakt med telefonlinjen.

Det går tex. inte att använda samma kabel som man har till telefonen, för att själva "pluggen" inte är kopplad som en modem-plugg.

Vidare gäller ju att välja rätt anslutning i "väggen". Om du har en dosa som heter tex. "UCOM Mini USB TA128 CE", ganska vanlig, så ska det finnas ett särskilt fax/telefon-uttag som går bra att använda, (utan ändplugg på modem-kabeln).

Om du är lite osäker på vilket uttag som är riktigt så är det bäst att ta det stora vita på väggen utan att något annat är anslutet till samma uttag.

 

Ignorera kopplingston - Ska vara kryssad när man använder ISDN, och för modem bara när telefonlinjen är dålig.

Modemet kollar då inte om det finns någon tele-linje ansluten innan det börjar ringa.

 

Börja kvällens försök med att välja bort "samtal väntar" på telefonen, genom att trycka #43#, eftersom "samtal väntar"-signalen kopplar ner modemförbindelser.

*43# för att få tillbaka det.

 

Lycka till!

 

//Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det inte gick att ansluta var ju inte så konstigt. Jag rodnar... Hade missat att plugga i modemkabeln. I det stora vita vägguttaget sitter en mellanpropp med två kablar anslutna till olika uttag i ”lådan” på väggen (Telia NTab) Jag misstänker att det är den man måste avlägsna för att koppla bort den digitala anslutningen (vilket enl Mac Hjälp är väldigt viktigt) så att det vanliga modemet ska kunna kopplas in men jag har inte vågat än, är rädd att något ska krascha.

Jag har ingen "UCOM Mini USB TA128 CE" eller liknande dosa.

Kanske jag ändå måste ge mig.

Agneta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är du nära, så vänta lite med att lägga ner projektet.

Koppla ur NTab-kabeln ur datorn och koppla in modem-kabeln i väggen, utanpå mellan-proppen, så kan du helt säkert ansluta med modemet.

Kolla sedan om det går att ladda ner en hyfsat liten fil från Apple.

Om du inte känner för det nu liksom, så kan du ju alltid ta upp tråden senare.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag försökt med nedslående resultat.

Jag har gjort som du beskrev, dvs isdn-kabeln är borttagen och modemkabeln, originalkabeln, har jag anslutit till mellanpluggen i vägguttaget bredvid NTablådan, numret är ändrat i fjärranslutning och modemet är ändrat till internt och "Apple Internal Modem 56K(v.90)". Jag kan inte hitta alternativet "iMac Internal Modem 56K(v.90)" i listan över modem, fast jag är nästan säker på att jag har sett det där tidigare, så det alternativet är oprövat.

Jag har också försökt att ansluta till ett annat vägguttag med en lång modemkabel (inga skarvar) som jag tidigare använt till den gamla Performan före isdn.

Vid anslutningsförsök kommer först uppringningston och därefter ett disharmoniskt brus som växer i styrka. Inga meddelandeskyltar.

Finns det något mer att göra?

Hälsn. Agneta

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det disharmoniska bruset med lite signaler och annat är hur ett modem låter när det pratar med ett annat modem. Vänta nån minut och se om inte modemen får kontakt med varandra (det är så de pratar med varandra, så kallad handskakning). Sen blir det tyst och förhoppningsvis får du kontakt.... eller ett meddelande om att det inte gick.

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat om det var möjligt att ladda ner ”CarbonLib 1.6” (omöjligt att ladda ner till iMacen) med min Performa 5200 som är ansluten till samma ISDN/NTab-låda, som iMacen men ansluts via ett annat modem (heter det modem när det gäller ISDN?). Det gick alldeles utmärkt men lååååångsamt. Därefter mailade jag installeraren till iMacen och installerade programmet.

Jag använder inte så ofta Sherlock till att söka med men kom plötsligt på att de gånger jag ändå gör det, så får jag upp ett meddelande. ”Ett nätverksfel har inträffat. Kontrollera nätv.anslutn. och -inställn. och försök igen”. Då jag klickar bort meddelandet fortsätter sökningen men, och här är det samma problem som med viss filhämtning, sökningen kan inte avslutas.

Det här tyder väl på att det är något skumt med själva iMacens anslutning, eller?

Agneta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Petra, jag missade ditt inlägg vid min förra inloggning.

Det funkade! Nu ska jag kolla om det går att ladda ner någon liten fil som är omöjlig att hämta med ISDNet.

Agneta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de Applefiler som jag har misslyckats med via ISDN går att ladda ner med det analoga modemet. Så vad gör jag nu?

Agneta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då har vi i alla fall kunnat konstatera att nåt funkar. Det är då ISDN-uppkopplingen som ställer till det. Varför? Hmmm... Jag får för mig att det har något med kontakt att göra, att kontakten tappas på något sätt.

 

Tyvärr är jag fortfarande ute och trampar luft här då ISDN är något jag kan noll och intet om. Men jag skulle råda dig att ställa denna fråga (nu när vi tagit reda på att det funkar med vanligt modem) på Forumet på MacWorlds hemsida. www.macworld.idg.se

 

Jag håller tummarna!

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MODEM är en förkortning av MODulate/DEModulate. Rent tekniskt omvandlar det en digital signal till en modulerad analog signal (telefon-ljud) och tvärt om.

Enligt den definitionen är NTab inte något modem, eftersom den tolkar datorns digitala signal till en annan digital signal, men den kan vara försedd med ett modem för att kunna förmedla analoga telefon/fax/modem-signaler

Många säger ändå "modem" och jag vågar nog sätta en peng på att de allra flesta fårstår vad man menar.

Den låda som sitter på väggen, kopplad direkt på kabeln som går ut ur huset, brukar kallas ISDN-terminal.

Om man inte har ett ISDN-kort installerat inne i datorn så krävs ytterligare en låda som ofta kallas Terminaladapter.

Det kan hända att NTab ersätter alla prylar jag har yrat om, men jag vet inget om det nu, kanske se'n.

Att den kallas modem kan ju bero på att inställningarna görs under Modem eller att man använder Fjärranslutning för att koppla upp sig.

 

 

Ditt Sherlock-fel beror med största sannolikhet på de "plug-in" som Sherlock använder för att ansluta till de sökwebplatser du kryssat för (AltaVista, Google, Lycos etc.).

Jag har haft samma fel flera gånger...och det verkar alltid komma tillbaka. SUCK!

Det går nästan alltid att avbryta sökningen med Kringla+Punkt.

 

/Lars

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-24 16:02:08 av Sudden]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...