Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brandmur


grandpa

Rekommendera Poster

Windows Xp har som bekant en inbyggd brandmur som jag aktiverat. Är detta ett tillräkligt skydd? Provade en installation av gratis Zone Alarm men versionen var inte rätt för XP och systemet fick fnatt och rebootade automatiskt varje gång efter start. Har också provat på Tiny Personal Firewall men den var svår att konfigurera så avstod.

Sibbo, Finland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den inbyggda blockerar inkommande trafik men har inga regler som många andra personaliga brandväggar.

 

Med andra ord om du väl skulle få in en trojan så kan den komma ut på nätet, dock kan ingen koppla inåt till din dator.

 

Jag kör med den brandväggen och tycker det fungerar bra, men så brukar jag inte klicka på attachements heller och jag scannar filer jag laddar ned med mitt antivirus program, det räcker.

 

[inlägget ändrat 2002-10-05 11:47:51 av xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha!

Jag har kollat med XPdite: "This Windows XP System with a Service Pack is safe" Jag har Norton AntiVirus 2002 Pro i bakgrunden så borde vara bra virusskyddad.

Så ditt råd är att man klarar sig utan en extra personlig brandmur. Jag har ADSL förbindelse öppen hela dagen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara säga att jag har kört så en längre tid utan några problem.

 

Du kan testa själva brandväggen också på grc.com, du får klicka på "shields up" ett par gånger på olika sidor och sedan "probe my ports".

 

Jag tog bort länken i förra inlägget just därför att det inte gick att länka direkt som jag hade tänkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två brandväggar igång samtidigt är aldrig en bra ide. Kombinationen brandvägg/antivirusmjukvara täcker det mesta man normalt råkar ut för. Securityfocus.com, en av de tyngsta säkerhetssjterna har en välvillig genomgång av XP-s brandvägg: http://online.securityfocus.com/infocus/1620

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Lars

Har dåliga erfarenheter av två samtidigt. Förstått av alla inlägg att Windows XP mur är helt tillräcklig men om man skall välja mellan Xps egen och t.ex Tiny Firewall vers 2.0 vilket skulle du välja?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du se vad som händer, TPF. Annars XP.

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Susanne Östh

Xp´s inbyggda räcker om man har ett bra antivirusskydd. Den skyddar inte bara mot virus utan också mot trojaner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, XP:s brandvägg skyddar varken mot virus eller trojaner.

 

Den skyddar bara mot angrepp utifrån ifall man har konfigurerat sin dator klantigt. Är datorn riktigt konfigurerad är XP i sig tillräckligt skydd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Det var ju det jag menade.

 

Så bra, då är vi ju överens. Ordningen återställd :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...